Onze favoriete schrijfhulpmiddelen

Betekent automatisch precies hetzelfde als vanzelf? Hoe zit het ook alweer met die verraderlijke tussen-n? En de vervoeging van leenwoorden uit het Engels? Als je vertrouwt op Google of de spellingchecker van Word, kom je vaak bedrogen uit. Wij hebben onze favoriete (online) schrijfhulpmiddelen voor je op een rijtje gezet.

De onderbroek van André

De deur zwaaide open en daar stond hij, met in zijn hand een druipend natte mannenonderbroek. Wij hadden braaf zitten…

Schrijven in drie rondes

Schrijven is ons werk en onze passie. Daardoor staan we er nauwelijks meer bij stil hoe onze teksten tot stand…

‘Een kop moet je voelen’

Het maken van koppen is een vak apart. Of je nu schrijft voor een kwaliteitskrant, online platform of reclamefolder: de kop moet de lezer verleiden het hele bericht te lezen. Wat kunnen we leren van ervaren koppenmakers? Matthijs Albers, showbizzverslaggever extraordinaire: ‘Mijn devies is: vooral niet te veel verklappen’.

Blijf bij jezelf … maar hoe?

Authenticiteit, het woord lijkt aan impact in te boeten. Want claimt niet elk merk en elke organisatie tegenwoordig authentiek te zijn? En wat verstaan we daar eigenlijk onder? Zoiets als ‘bij jezelf blijven’. Maar dat blijkt nog niet altijd even makkelijk.

Een krachtige kernboodschap in 4 stappen

Een heldere kernboodschap formuleren, het klinkt zo makkelijk. Maar in één of twee zinnen tot de kern komen, kan best lastig zijn. Over jezelf, jouw onderneming of jouw service valt waarschijnlijk veel te vertellen. Gelukkig zijn er een aantal hulpmiddelen bij het formuleren van een krachtige kernboodschap.

Jan Theeuwes van de VU: ‘Hoe unieker het beeld, hoe meer we geneigd zijn te reageren’

Jan Theeuwes, Professor Cognitieve Psychologie aan de Vrije Universiteit (VU) Amsterdam, houdt zich dagelijks bezig met onderzoek naar hoe wij onze aandacht richten in de visuele wereld. Dat beeld meer impact heeft dan tekst is bekend. Je onthoudt 20% van wat je leest en 80% van wat je ziet. Binnen de communicatie en marketing maken professionals veelvuldig gebruik van die kennis.

Zet je publiek op de eerste plaats

Als je volle zalen wilt trekken, geef je publiek dan iets waar ze op zitten te wachten. Het is heel fijn om een verhaal te vertellen waar je zelf enthousiast over bent, maar belangrijker is het dat je publiek er echt iets aan heeft.

Rob Koghee van New Skool Media: ‘Wij hebben passie voor de passie van onze lezers’

New Skool Media is het levende bewijs dat print verre van dood is. De uitgeverij, in 2014 opgericht door Rob Koghee en Cor Jan Willig, nam 19 special interest tijdschriftmerken over van Sanoma. ‘We zien titels niet als tijdschrift, maar als mediamerk. Dat opent een wereld aan mogelijkheden.’

‘Leven zonder media is een illusie’

‘Media zijn voor ons, als wat water is voor vissen’, aldus Mark Deuze, hoogleraar Mediastudies aan de Universiteit van Amsterdam. Volgens Deuze leven we niet met media, maar in media. We interviewden de auteur naar aanleiding van de publicatie van zijn boek ‘Leven in media’.

Le Mag., het online magazine van Lamar communicatie

Heb je ons online magazine al gezien? In samenwerking met Instant Magazine geven we twee keer per jaar Le Mag. uit. In dit online magazine delen we kennis, interviewen we vakgenoten en geven we handige tips. Kan jouw contentmarketing wel een boost gebruiken? Schrijf je in en je ontvangt van ons een mailtje als het nieuwe nummer online staat. Een link naar de vorige nummers vind je hier.