Eindredactie

Brutaal zijn en bruggen slaan

Van collega x ontvang je een technisch klantinterview, van collega y een formeel nieuwsbericht over de nieuwe CAO. En de directeur vraagt ‘of zijn speech van 900 woorden ook nog ergens in het magazine past’. Hoe ga je hier een lekker leesbaar geheel van maken?

 

Eindredactie kun je zien als de brug tussen tekst en vorm. In het laatste stadium van het schrijfproces zorgt de eindredacteur ervoor dat alle teksten passen in het magazineconcept. De werklijst is hierbij het uitgangspunt. Wees als eindredacteur niet te voorzichtig. Collega’s houden niet altijd van kritiek, maar het eindresultaat is het belangrijkst!

 

Tegenlezen is tijd besparen

Het is fijn als alle aangeleverde teksten foutloos zijn en lekker lopen. Vraag je schrijvers dan ook hun teksten altijd te laten tegenlezen, voor ze ze aanleveren. Wie lang met een tekst bezig is geweest, ziet de foutjes niet altijd meer. Een dubbele spatie, inconsequente opsommingen, je leest er zó overheen. De frisse blik van iemand anders maakt een tekst vaak beter. Bovendien scheelt het jou als eindredacteur veel tijd als typ- of taalfouten al zijn gecorrigeerd.

 

Ook tijdens het tegenlezen, maar vooral als eindredacteur is het goed om te letten op de volgende  tekstuele aandachtspunten:

  • Typfouten
  • Spelfouten
  • Dubbele spaties
  • Ingewikkelde of te lange zinnen
  • Onduidelijke of onnodige afkortingen

Lees ook ons artikel ‘schrijven is schrappen’, waarin we uitleggen wát je allemaal kan schrappen om je tekst korter en actiever te maken.

 

Eenheid in stijl en toon

Eenheid in stijl is soms een uitdaging als je werkt met verschillende tekstschrijvers. Geef ze daarom vóóraf duidelijke instructies:

  • Kies voor een formele of informele toon: gebruik je u of jij, of spreek je de lezer helemaal niet direct aan?
  • Schrijf actief om de tekst korter en persoonlijker te maken: in plaats van ‘er zullen nieuwe plannen gemaakt worden’ schrijf je ‘we maken nieuwe plannen’
  • Check de spelling van functietitels en afdelingen: let hierbij vooral op hoofdletters en verbindingsstreepjes (communicatie- en marketingmanager)
  • Kies bij citaten voor enkele óf dubbele aanhalingstekens en voer dit door in alle teksten

 

Voor alles geldt: wees consequent in je keuze!

 

Opmaak en vorm

Alle teksten verzamelen en op taal controleren is één ding, maar vergeet niet om ook de structuur en opmaak in lijn te brengen. Controleer in íeder geval of alle aangeleverde teksten de juiste lengte hebben, zoals je dat in de werklijst hebt bepaald. Te lange teksten kort je in waar nodig.

Let ook op de volgende punten:

  • Voorzie langere teksten van een intro van ca. 35 woorden
  • Schrijf bij alle teksten een korte pakkende kop 
  • Zorg voor tussenkopjes van max 4 woorden
  • Maak streamers bij langere artikelen
  • Geef een <kader> of <streamer> duidelijk aan voor de vormgevers

Inspiratie nodig voor een kop? Lees hier de tips van Roddeljournalist Matthijs Albers.

 

Tip!
Investeer tijd in een goede schrijfwijzer waarin je stijl, toon en schrijfwijze van je organisatie vastlegt. Zo weten alle schrijvers wat je van hen verwacht en bespaar je veel tijd bij eindredactie.

Bannermarketing voor Consolidated

Voor Consolidated ontwikkelden we een bannercampagne met als doel meer demo-aanvragen voor Dakota, het online platform voor dakmanagement.

Jan Theeuwes van de VU: ‘Hoe unieker het beeld, hoe meer we geneigd zijn te reageren’

Jan Theeuwes, Professor Cognitieve Psychologie aan de Vrije Universiteit (VU) Amsterdam, houdt zich dagelijks bezig met onderzoek naar hoe wij onze aandacht richten in de visuele wereld. Dat beeld meer impact heeft dan tekst is bekend. Je onthoudt 20% van wat je leest en 80% van wat je ziet. Binnen de communicatie en marketing maken professionals veelvuldig gebruik van die kennis.

Contact

H.J.E. Wenkebachweg 123
1096 AM Amsterdam
020 760 26 70
[email protected]

Processing...
Thank you! Your subscription has been confirmed. You'll hear from us soon.
Meld je aan voor onze nieuwsbrief
En ontvang de beste content over content in je mailbox!
ErrorHere