Het succes van een magazine wordt bepaald door de inhoud. Om mooie en interessante verhalen uit je organisatie naar boven te halen, heb je mensen nodig die deze verhalen opsporen: de redacteuren. Ideaal is als iedere afdeling één redactielid levert, zodat de verhalen uit alle hoeken van je organisatie komen. Collega’s met een goed netwerk, die ook het aanspreekpunt zijn van anderen die nieuws de wereld in willen helpen.
Een goed werkende redactie bestaat ten minste uit een aantal redacteuren, een hoofdredacteur en een eindredacteur. Meestal is de hoofd- of eindredacteur verantwoordelijk voor de bladcoördinatie. Hij of zij stuurt dan ook de fotografie en vormgeving aan. De redacteuren verdelen de taken en zijn afhankelijk van elkaar. Zonder de redacteuren zijn er geen verhalen, maar zonder hoofd- en eindredacteur worden de verhalen uit je organisatie nooit een magazine. Bundel dus je krachten als team en zorg dat alle redactieleden weten wat hun rol is en welke taken daarbij horen.
De start van het redactieproces is de redactievergadering. Uit de redactievergadering volgt een (zo compleet mogelijke) werklijst. Dit is een heilig document met de insteek per artikel, hoe lang die artikelen mogen zijn en wie ze schrijft. Download hier een lege werklijst om mee te beginnen. Onderwerpen die na de redactievergadering overblijven en niet in het (eerstvolgende) magazine eindigen, komen op een reservelijst. Vooral voor terugkerende rubrieken is het heel prettig om een voorraad van ideeën te hebben. Je kunt dan zelfs vooruit werken!
Geef je redactieleden vóór de redactievergadering duidelijke instructies voor de onderwerpen die ze aandragen.
Bijna 7 jaar heb ik met véél plezier bij Lamar communicatie gewerkt. Maar nu is het tijd om iets anders en nieuws te gaan doen. Mijn allerlaatste uurtje aan het bureau besteed ik aan het terugzoeken van mijn allereerste blog bij Lamar.
Onze #firstvideo. Lamar communicatie gaat graag buurten bij vakgenoten en klopte aan bij Rosanne van de Leemkolk van influencer marketing-bureau 3sixtyfive. Zij kent alle (of in elk geval héél veel) influencers van Nederland en koppelt ze aan de passende merken. De uitgelezen persoon dus om ons te vertellen over deze wondere wereld.