Zó vorm je de perfecte redactie

Het succes van een magazine wordt bepaald door de inhoud. Om mooie en interessante verhalen uit je organisatie naar boven te halen, heb je mensen nodig die deze verhalen opsporen: de redacteuren. Ideaal is als iedere afdeling één redactielid levert, zodat de verhalen uit alle hoeken van je organisatie komen. Collega’s met een goed netwerk, die ook het aanspreekpunt zijn van anderen die nieuws de wereld in willen helpen.

 

Krachten bundelen

Een goed werkende redactie bestaat ten minste uit een aantal redacteuren, een hoofdredacteur en een eindredacteur. Meestal is de hoofd- of eindredacteur verantwoordelijk voor de bladcoördinatie. Hij of zij stuurt dan ook de fotografie en vormgeving aan. De redacteuren verdelen de taken en zijn afhankelijk van elkaar. Zonder de redacteuren zijn er geen verhalen, maar zonder hoofd- en eindredacteur worden de verhalen uit je organisatie nooit een magazine. Bundel dus je krachten als team en zorg dat alle redactieleden weten wat hun rol is en welke taken daarbij horen.

 

Je kunt werken zonder redactie en iedereen in de organisatie vragen leuke verhalen te leveren. Je maakt het jezelf dan wel moeilijk. De inhoud is dan vaak niet representatief voor de organisatie en je verliest | gemakkelijk het overzicht.

 

Redactievergadering

De start van het redactieproces is de redactievergadering. Uit de redactievergadering volgt een (zo compleet mogelijke) werklijst. Dit is een heilig document met de insteek per artikel, hoe lang die artikelen mogen zijn en wie ze schrijft. Download hier een lege werklijst om mee te beginnen. Onderwerpen die na de redactievergadering overblijven en niet in het (eerstvolgende) magazine eindigen, komen op een reservelijst. Vooral voor terugkerende rubrieken is het heel prettig om een voorraad van ideeën te hebben. Je kunt dan zelfs vooruit werken!

 

Checklist

Geef je redactieleden vóór de redactievergadering duidelijke instructies voor de onderwerpen die ze aandragen.

  • Is het nieuws?
  • Wat is de belangrijkste boodschap?
  • Is er een aanleiding, actie of resultaat?
  • Mag er al over worden gecommuniceerd?
  • Voor wie maken we het verhaal en wat wil hij/zij weten?
  • Is de informatie need to know of nice to know?
  • Past het in een rubriek?
  • Is het een groot, middel of klein artikel?

 

Wil je werken met een schrijvende redactie? Dan is enig schrijftalent of een cursus op zijn plek. Besteed je het maken van content liever uit? Dan zijn je redactieleden vooral verantwoordelijk voor het leveren van goede ideeën.

 

Juliëtte Geers van Sdu: ‘De contentstrategie is niet van de afdeling Marketing & Communicatie!’

Sdu, uitgever in de juridische wereld, ontwikkelde eind 2016 een contentmarketingstrategie. Hoe hebben zij het aangepakt? Wie waren betrokken en hoe hebben zij hun organisatie ingericht om die strategie in de praktijk te brengen?

Kijk eens wat vaker in de spiegel

Contentmarketing helpt bij het laden van je merk en het opbouwen van naamsbekendheid, herkenbaarheid en autoriteit. Maar alleen als je authentiek bent. Tim Daalderop vertelt in deze video waarom.

Contact

H.J.E. Wenkebachweg 123
1096 AM Amsterdam
020 760 26 70
[email protected]

Processing...
Thank you! Your subscription has been confirmed. You'll hear from us soon.
Meld je aan voor onze nieuwsbrief
En ontvang de beste content over content in je mailbox!
ErrorHere