In 4 stappen de juiste tone of voice kiezen én toepassen

Hoe vind ik een eigen geluid voor mijn organisatie?

Met je tone of voice laat je jouw doelgroep in woorden en tekst ervaren, wie of wat voor organisatie je bent. Een goede tone of voice is dus geen doel op zich, maar een middel om je identiteit (passend) te communiceren.

Hoe bepaal je jouw tone of voice?

 

1. Begin bij het begin: wat voor soort ondernemer of organisatie ben je? Schrijf eens op welke kwaliteiten passen bij het bedrijfskarakter en vraag ook wat anderen van jou vinden. Ben je professioneel, betrouwbaar, luxueus, creatief, humoristisch, gespecialiseerd, toegankelijk, klein maar fijn, all round, slechts voor de happy few, vriendelijk, inspirerend

 

2. Bepaal het doel van je communicatie: wat moet de impact zijn op je (potentiële) klanten? Wil je informeren, vermaken, je kennis delen, iets verkopen, aanzetten tot actie, de betrokkenheid vergroten, je autoriteit laten zien, iets onderwijzen …

 

3. Wat moet de sfeer van jouw teksten zijn en welk gevoel krijgen je klanten bij het lezen? Ben jij persoonlijk, zakelijk, no nonsense en down to earth, meedenkend, eerlijk, direct, informeel, kritisch, vermakelijk …

 

4. Op basis van de uitkomsten bij 1, 2 en 3 kies je de taal die hierbij past: je schrijft simpel, met jargon, uitvoerig, zonder omhaal, luchtig, kort en goed, complex …

 

Deze 4 punten leggen de basis voor jouw tone of voice. Per middel kun je je tone of voice nog iets aanpassen, in een DM-actie kom je nu eenmaal direct to the point en in een reactie op een klacht toon je je (hopelijk) betrokken.

 

Hoe dan ook, ook voor schrijven geldt: oefening baart kunst. Probeer eens wat verschillende tekstjes over jezelf of jouw organisatie te maken en laat een collega, vriend of buurman hier kritisch naar kijken. Past wát en hóé je het schrijft bij jou?

 

Wil je meer lezen over hoe jij contentmarketing succesvol kunt inzetten? Lees Le Mag., het online magazine van Lamar communicatie.

 

Inspiratie nodig voor jouw tone of voice? Download onze handige infographic:

 

Sticky notes

Neem tijd voor je contentstrategie!

Een online publicatie is geen doel op zich, maar een middel om je communicatiedoel te bereiken bij een specifieke doelgroep. Daarom is het goed om eerst goed over je contentstrategie na te denken. Zullen wij je helpen?

Mik op de sweet spot

Hoe schrijf je content die relevant en interessant is voor je doelgroep? Mik op de sweet spot!

Contact

H.J.E. Wenkebachweg 123
1096 AM Amsterdam
020 760 26 70
[email protected]

Processing...
Thank you! Your subscription has been confirmed. You'll hear from us soon.
Meld je aan voor onze nieuwsbrief
En ontvang de beste content over content in je mailbox!
ErrorHere