Een krachtige kernboodschap in 4 stappen

Een heldere kernboodschap formuleren, het klinkt zo makkelijk. Maar in één of twee zinnen tot de kern komen, kan best lastig zijn. Over jezelf, jouw onderneming of jouw service valt waarschijnlijk veel te vertellen. Gelukkig zijn er een aantal hulpmiddelen bij het formuleren van een krachtige kernboodschap. En dat is handig, want je (potentiële) klanten hebben behoefte aan die duidelijkheid. Bovendien helpt een kernboodschap je bij het rond krijgen én houden van je eigen verhaal. Keer op keer kun je hierop terug grijpen: past wat je communiceert nog bij de kernboodschap?

1. Ken jij je doelgroep?

Je doelgroep heeft alles te maken met de inhoud en vorm van jouw kernboodschap. Daarom begin je met het bepalen van je doelgroep. Want als je jouw doelgroep kent, kun je ook onderzoeken hoe je ze effectief benadert en via welke kanalen. Wat moeten ze weten en met welke taal spreek je ze aan?

2. Wat wil je bereiken bij de doelgroep?

Wil jij je doelgroep informeren, wil je ze ergens van overtuigen of juist voor iets enthousiasmeren en aanzetten tot actie? Wat moeten ze na het horen of lezen van jouw kernboodschap weten of doen?

3. De essentiële ingrediënten van een kernboodschap

Dan zijn we nu aangekomen bij het formuleren van jouw kernboodschap. Het hoeft niet in één keer goed te zijn. Probeer verschillende dingen uit en slaap er eens een nachtje over.

Je kernboodschap is in elk geval: kort, concreet, actief, nieuwswaardig en eventueel persoonlijk.

  • Kort

Hoe korter je kernboodschap, hoe krachtiger deze overkomt en hoe makkelijker mensen hem onthouden. Ga uit van één of twee korte zinnen en eventueel een call to action. 140 tekens is ideaal, dan kun je de boodschap direct inzetten voor twitter en je zit ook goed voor je meta description, facebookposts, op de banner van je website en achterop je auto.

Een voorbeeld: Het Rode Kruis steunt de meest kwetsbare mensen in onze samenleving. Wil jij je talent en expertise hiervoor inzetten? Meld je aan als vrijwilliger via www.rodekruis.nl.

  • Concreet

Niemand zit te wachten op vage omschrijvingen, loze beloftes en uitspraken die meer vragen oproepen dan informatie geven. Je doelgroep moet meteen weten wat je bedoelt en wat zij aan jou hebben. Vermijd wollige woorden en omschrijvingen als ‘misschien’, ‘meestal’, ‘proberen’, ‘kunnen’, ‘in de toekomst’, ‘iets van’ en ‘zeg maar’.

Dus liever niet: Het Rode Kruis kan de meest kwetsbare mensen in onze samenleving vaak wel ondersteunen. Misschien wil jij je talent en expertise inzetten voor deze mensen? Je kunt je altijd aanmelden als vrijwilliger via www.rodekruis.nl.

Let op: uitspraken als ‘de beste in’, ‘de nummer 1 van’ en ‘de absolute top’ zijn heel concreet, maar overbekend en uitgehold. De kans is klein dat jij je hiermee onderscheidt van concurrenten.

  • Actief

Passief geconstrueerde zinnen zijn langer en minder duidelijk. Bovendien ondermijnen ze vaak het eigenaarschap van de afzender. Stel je kernboodschap dus actief op.

Beter niet: De meest kwetsbare mensen in onze samenleving worden ondersteund door Het Rode Kruis. Kan jouw talent en expertise worden ingezet voor deze mensen? Op www.rodekruis.nl kun je worden aangemeld. 

  • Nieuwswaarde

Je kernboodschap moet nieuwe of onderscheidende informatie bevatten. Anders voeg je niets nieuws toe voor je doelgroep.

  • Persoonlijk

Je kunt je kernboodschap persoonlijker maken door je doelgroep direct aan te spreken, met je of u. Dit doe je natuurlijk alleen als je vindt dat dit past bij de boodschap en je doelgroep.

4. Test jezelf

Maak nu een top-3 van de best passende formuleringen (als je niet meteen al de beste ziet). Praat erover met andere mensen. Test of je kernboodschap zoals jij hem bedacht hebt, ook daadwerkelijk het beoogde effect heeft. En onderzoek of je er in de dagelijkse praktijk mee uit de voeten kunt.

Bedenk: een heldere kernboodschap helpt en ondersteunt je. Een niet zo goeie boodschap beperkt je juist!

Met je verhaal de plank misslaan

Verhalen blijven beter in ons brein kleven dan feiten en cijfers. Steeds meer organisaties willen daarom ‘iets’ met storytelling. Gaat dit altijd goed? Nou nee, bedrijven kunnen behoorlijk de plank misslaan. De 5 don’ts van storytelling.

Oude typemachine als symbool voor digitaal publiceren

7 voordelen van digitaal publiceren

Digitaal publiceren heeft veel voordelen. De zeven belangrijkste:   Je communiceert sneller Online publicaties kunnen sneller worden ontwikkeld en gepubliceerd.…

Le Mag., het online magazine van Lamar communicatie

Heb je ons online magazine al gezien? In samenwerking met Instant Magazine geven we twee keer per jaar Le Mag. uit. In dit online magazine delen we kennis, interviewen we vakgenoten en geven we handige tips. Kan jouw contentmarketing wel een boost gebruiken? Schrijf je in en je ontvangt van ons een mailtje als het nieuwe nummer online staat. Een link naar de vorige nummers vind je hier.