Een krachtige kernboodschap in 4 stappen

Een heldere kernboodschap formuleren, het klinkt zo makkelijk. Maar in één of twee zinnen tot de kern komen, kan best lastig zijn. Over jezelf, jouw onderneming of jouw service valt waarschijnlijk veel te vertellen. Gelukkig zijn er een aantal hulpmiddelen bij het formuleren van een krachtige kernboodschap. En dat is handig, want je (potentiële) klanten hebben behoefte aan die duidelijkheid. Bovendien helpt een kernboodschap je bij het rond krijgen én houden van je eigen verhaal. Keer op keer kun je hierop terug grijpen: past wat je communiceert nog bij de kernboodschap?

1. Ken jij je doelgroep?

Je doelgroep heeft alles te maken met de inhoud en vorm van jouw kernboodschap. Daarom begin je met het bepalen van je doelgroep. Want als je jouw doelgroep kent, kun je ook onderzoeken hoe je ze effectief benadert en via welke kanalen. Wat moeten ze weten en met welke taal spreek je ze aan?

2. Wat wil je bereiken bij de doelgroep?

Wil jij je doelgroep informeren, wil je ze ergens van overtuigen of juist voor iets enthousiasmeren en aanzetten tot actie? Wat moeten ze na het horen of lezen van jouw kernboodschap weten of doen?

3. De essentiële ingrediënten van een kernboodschap

Dan zijn we nu aangekomen bij het formuleren van jouw kernboodschap. Het hoeft niet in één keer goed te zijn. Probeer verschillende dingen uit en slaap er eens een nachtje over.

Je kernboodschap is in elk geval: kort, concreet, actief, nieuwswaardig en eventueel persoonlijk.

  • Kort

Hoe korter je kernboodschap, hoe krachtiger deze overkomt en hoe makkelijker mensen hem onthouden. Ga uit van één of twee korte zinnen en eventueel een call to action. 140 tekens is ideaal, dan kun je de boodschap direct inzetten voor twitter en je zit ook goed voor je meta description, facebookposts, op de banner van je website en achterop je auto.

Een voorbeeld: Het Rode Kruis steunt de meest kwetsbare mensen in onze samenleving. Wil jij je talent en expertise hiervoor inzetten? Meld je aan als vrijwilliger via www.rodekruis.nl.

  • Concreet

Niemand zit te wachten op vage omschrijvingen, loze beloftes en uitspraken die meer vragen oproepen dan informatie geven. Je doelgroep moet meteen weten wat je bedoelt en wat zij aan jou hebben. Vermijd wollige woorden en omschrijvingen als ‘misschien’, ‘meestal’, ‘proberen’, ‘kunnen’, ‘in de toekomst’, ‘iets van’ en ‘zeg maar’.

Dus liever niet: Het Rode Kruis kan de meest kwetsbare mensen in onze samenleving vaak wel ondersteunen. Misschien wil jij je talent en expertise inzetten voor deze mensen? Je kunt je altijd aanmelden als vrijwilliger via www.rodekruis.nl.

Let op: uitspraken als ‘de beste in’, ‘de nummer 1 van’ en ‘de absolute top’ zijn heel concreet, maar overbekend en uitgehold. De kans is klein dat jij je hiermee onderscheidt van concurrenten.

  • Actief

Passief geconstrueerde zinnen zijn langer en minder duidelijk. Bovendien ondermijnen ze vaak het eigenaarschap van de afzender. Stel je kernboodschap dus actief op.

Beter niet: De meest kwetsbare mensen in onze samenleving worden ondersteund door Het Rode Kruis. Kan jouw talent en expertise worden ingezet voor deze mensen? Op www.rodekruis.nl kun je worden aangemeld. 

  • Nieuwswaarde

Je kernboodschap moet nieuwe of onderscheidende informatie bevatten. Anders voeg je niets nieuws toe voor je doelgroep.

  • Persoonlijk

Je kunt je kernboodschap persoonlijker maken door je doelgroep direct aan te spreken, met je of u. Dit doe je natuurlijk alleen als je vindt dat dit past bij de boodschap en je doelgroep.

4. Test jezelf

Maak nu een top-3 van de best passende formuleringen (als je niet meteen al de beste ziet). Praat erover met andere mensen. Test of je kernboodschap zoals jij hem bedacht hebt, ook daadwerkelijk het beoogde effect heeft. En onderzoek of je er in de dagelijkse praktijk mee uit de voeten kunt.

Bedenk: een heldere kernboodschap helpt en ondersteunt je. Een niet zo goeie boodschap beperkt je juist!

Pensioencommunicatie: concrete aansporing helpt!

Plannen voor hun pensioen vinden de meeste mensen moeilijk. Ze hebben geen idee hoeveel zij nodig hebben als ze met pensioen zijn. Bovendien schatten ze de hoogte van hun pensioen onrealistisch in. Hoe motiveer je mensen om zich meer te verdiepen in hun financiële toekomst? En hoe zet je ze aan tot actie?

Jan Theeuwes van de VU: ‘Hoe unieker het beeld, hoe meer we geneigd zijn te reageren’

Jan Theeuwes, Professor Cognitieve Psychologie aan de Vrije Universiteit (VU) Amsterdam, houdt zich dagelijks bezig met onderzoek naar hoe wij onze aandacht richten in de visuele wereld. Dat beeld meer impact heeft dan tekst is bekend. Je onthoudt 20% van wat je leest en 80% van wat je ziet. Binnen de communicatie en marketing maken professionals veelvuldig gebruik van die kennis.

Contact

H.J.E. Wenkebachweg 123
1096 AM Amsterdam
020 760 26 70
[email protected]

Processing...
Thank you! Your subscription has been confirmed. You'll hear from us soon.
Meld je aan voor onze nieuwsbrief
En ontvang de beste content over content in je mailbox!
ErrorHere