De onderbroek van André

De deur zwaaide open en daar stond hij, met in zijn hand een druipend natte mannenonderbroek. Wij hadden braaf zitten wachten in het leslokaal en keken nu met lichte schrik zijn kant op.

Onze docent Tijdschriftjournalistiek had aangekondigd dat we deze les creatieve invalshoeken gingen bedenken. Hij moest alleen nog even iets halen. Triomfantelijk klom hij op een van de tafels, hield de doorweekte onderbroek nog eens uitgebreid in de lucht en riep ‘Wat is hier gebeurd?’. De opdracht: schrijf een alinea. Snel, zonder nadenken, volg de eerste gedachten die in je opkomen.

 

Eerste gedachte

De rode vlekken in mijn nek groeiden van ongemak en ik probeerde mijn eerste gedachte te volgen. Hij was naar de wc gegaan, had te laat zijn broek naar beneden weten te trekken, vlekken gemaakt. Geprobeerd deze eruit te spoelen om vervolgens de hele broek in de wastafel te laten vallen. Het beeld dat hij nu geen onderbroek meer aan had onder zijn spijkerbroek probeerde ik krachtig uit mijn hoofd te duwen.

 

25 invalshoeken

Naast een boel gegiechel en geschuif met stoelen klonk vooral het geluid van opperste concentratie. Want echt álles kon. Na tien minuten lagen er 25 versies van ‘het verhaal van de natte onderbroek van André’. Natuurlijk vonden we het nog steeds raar dat we moesten nadenken over dat onderwerp. Maar wat een eye opener om te zien hoe wij met elkaar zomaar opeens 25 invalshoeken voor een verhaal hadden bedacht.

 

Boerenkool

Ik zal zeker niemand deze specifieke oefening opdringen, maar ook zonder onderbroeken is het mogelijk om tientallen invalshoeken te bedenken voor een verhaal. Bladenmaker Rob van Vuure heeft er boeken over vol geschreven. Met in zijn boek Piet – Pamela – Prikkeldraad het voor mij legendarische artikel ‘100 invalshoeken voor boerenkool’. Het lijkt misschien onmogelijk, maar het is echt te doen. Bedenk voor wie je een artikel kunt maken, met welk doel en je kunt los. Wat te denken van vijf BN’ers over hun favoriete recept, de grote rookworstentest, boerenkool van drogen tot wokken, een interview met een teler, hoe zit het met de exotische paarse boerenkool, 5 topkoks die iets geniaals doen met boerenkool en ga zo maar door.

 

Iedereen kan het

De les van onze docent bleef nog weken talk of the town op onze School voor de Journalistiek. En hoe bizar ik zijn actie ook vond, de les ben ik nooit vergeten. Want hoe gaaf is het om in zo’n korte tijd zoveel invalshoeken te bedenken voor een verhaal? Dan is elk jaar de kerstspecial bedenken opeens een feest. En wordt een saai onderwerp opeens het leukste artikel dat je ooit schreef. Het écht goede nieuws: iedereen kan het. Ook zonder natte onderbroeken.

Microfoon als symbool voor tone of voice en persona's

Met wie spreek ik?  

Je kunt pas gericht communiceren als je weet wie je publiek is. Volgens velen is de eerste stap in effectieve communicatie het vaststellen van je ‘persona’: de denkbeeldige persoon die je wilt bereiken. Maar hoe relevant zijn persona’s tegenwoordig nog? 

Consumenten beter begrijpen? Neem eens een kijkje in hun brein!

Neuromarketing laat zien dat we het grootste deel van onze koopbeslissingen nemen op basis van intuïtie. Wat kunnen wij daar als contentmakers mee?

Le Mag., het online magazine van Lamar communicatie

Heb je ons online magazine al gezien? In samenwerking met Instant Magazine geven we twee keer per jaar Le Mag. uit. In dit online magazine delen we kennis, interviewen we vakgenoten en geven we handige tips. Kan jouw contentmarketing wel een boost gebruiken? Schrijf je in en je ontvangt van ons een mailtje als het nieuwe nummer online staat. Een link naar de vorige nummers vind je hier.