De onderbroek van André

De deur zwaaide open en daar stond hij, met in zijn hand een druipend natte mannenonderbroek. Wij hadden braaf zitten wachten in het leslokaal en keken nu met lichte schrik zijn kant op.

Onze docent Tijdschriftjournalistiek had aangekondigd dat we deze les creatieve invalshoeken gingen bedenken. Hij moest alleen nog even iets halen. Triomfantelijk klom hij op een van de tafels, hield de doorweekte onderbroek nog eens uitgebreid in de lucht en riep ‘Wat is hier gebeurd?’. De opdracht: schrijf een alinea. Snel, zonder nadenken, volg de eerste gedachten die in je opkomen.

 

Eerste gedachte

De rode vlekken in mijn nek groeiden van ongemak en ik probeerde mijn eerste gedachte te volgen. Hij was naar de wc gegaan, had te laat zijn broek naar beneden weten te trekken, vlekken gemaakt. Geprobeerd deze eruit te spoelen om vervolgens de hele broek in de wastafel te laten vallen. Het beeld dat hij nu geen onderbroek meer aan had onder zijn spijkerbroek probeerde ik krachtig uit mijn hoofd te duwen.

 

25 invalshoeken

Naast een boel gegiechel en geschuif met stoelen klonk vooral het geluid van opperste concentratie. Want echt álles kon. Na tien minuten lagen er 25 versies van ‘het verhaal van de natte onderbroek van André’. Natuurlijk vonden we het nog steeds raar dat we moesten nadenken over dat onderwerp. Maar wat een eye opener om te zien hoe wij met elkaar zomaar opeens 25 invalshoeken voor een verhaal hadden bedacht.

 

Boerenkool

Ik zal zeker niemand deze specifieke oefening opdringen, maar ook zonder onderbroeken is het mogelijk om tientallen invalshoeken te bedenken voor een verhaal. Bladenmaker Rob van Vuure heeft er boeken over vol geschreven. Met in zijn boek Piet – Pamela – Prikkeldraad het voor mij legendarische artikel ‘100 invalshoeken voor boerenkool’. Het lijkt misschien onmogelijk, maar het is echt te doen. Bedenk voor wie je een artikel kunt maken, met welk doel en je kunt los. Wat te denken van vijf BN’ers over hun favoriete recept, de grote rookworstentest, boerenkool van drogen tot wokken, een interview met een teler, hoe zit het met de exotische paarse boerenkool, 5 topkoks die iets geniaals doen met boerenkool en ga zo maar door.

 

Iedereen kan het

De les van onze docent bleef nog weken talk of the town op onze School voor de Journalistiek. En hoe bizar ik zijn actie ook vond, de les ben ik nooit vergeten. Want hoe gaaf is het om in zo’n korte tijd zoveel invalshoeken te bedenken voor een verhaal? Dan is elk jaar de kerstspecial bedenken opeens een feest. En wordt een saai onderwerp opeens het leukste artikel dat je ooit schreef. Het écht goede nieuws: iedereen kan het. Ook zonder natte onderbroeken.

‘Leven zonder media is een illusie’

‘Media zijn voor ons, als wat water is voor vissen’, aldus Mark Deuze, hoogleraar Mediastudies aan de Universiteit van Amsterdam. Volgens Deuze leven we niet met media, maar in media. We interviewden de auteur naar aanleiding van de publicatie van zijn boek ‘Leven in media’.

Je contentstrategie op een bierviltje

Een contentstrategie legt de basis voor het creëren en distribueren van waardevolle inhoud. Zonder strategie is de kans dat je content ráák is klein. Maar een strategie is veel werk toch? Nee hoor, dat kan gewoon op een bierviltje.

Contact

H.J.E. Wenkebachweg 123
1096 AM Amsterdam
020 760 26 70
[email protected]

Processing...
Thank you! Your subscription has been confirmed. You'll hear from us soon.
Meld je aan voor onze nieuwsbrief
En ontvang de beste content over content in je mailbox!
ErrorHere