Mark Deuze, hoogleraar Mediastudies

‘Leven zonder media is een illusie’

‘Media zijn voor ons wat water is voor vissen’, aldus Mark Deuze, hoogleraar Mediastudies aan de Universiteit van Amsterdam. Volgens Deuze leven we niet met media, maar in media. We interviewden de auteur naar aanleiding van de publicatie van zijn boek ‘Leven in media’.

 

Wat is het verschil tussen leven met media en leven in media?

‘Leven mét media suggereert dat we ook kunnen leven zónder media en dat is een illusie. Onze relatie met media is in loop van de 20e eeuw steeds natuurlijker en intiemer geworden. Met name de laatste decennia volgen de ontwikkelingen elkaar steeds sneller op.’

‘Het fenomeen krant heeft bijvoorbeeld jaren nodig gehad om gemeengoed te worden. Dat is met de smartphone veel sneller gegaan. Je ziet dat de acceptatie van nieuwe media in een hoger tempo verloopt. Media nestelen zich makkelijker in ons leven en er is geen enkele reden om aan te nemen dat dat in de toekomst minder wordt. Integendeel zelfs.’

 

Het gaat dus niet om wat media met ons doen, maar om wat wij zélf in media kunnen doen.

‘Of je het nu leuk vindt of niet, media spelen een fundamentele rol in de manier waarop we ons leven vormgeven. Het is niet zo dat we media ‘uit’ kunnen zetten. De ervaringen en informatie die tot je komen via media, blijven in je hoofd aanwezig. Je kunt het ook omdraaien en zeggen: in media zijn we ook allemaal zelf maker. Met alles wat we doen, vertellen we een verhaal. Of je nu een blog schrijft of een bericht op Facebook liket: het vertelt iets over wie je bent. Zodra je je bewust bent van je eigen communicatiemacht kun je die ook gebruiken. Bijvoorbeeld door aandacht te vragen voor zaken van maatschappelijk belang. Dát vind ik een interessante én productieve manier om met media om te gaan.’

 

Zijn we met z’n allen wel zo mediawijs?

‘Media worden steeds intuïtiever en autonomer waardoor ze nóg beter kunnen anticiperen op wat we aan het doen zijn. Op die manier worden media vrijwel onzichtbaar omdat ze zo vanzelfsprekend zijn. Dat vraagt om een bepaalde mate van mediawijsheid en digitale geletterdheid. Daarin loopt Nederland voorop. Zo staat in het regeerakkoord dat alle kinderen in het primair en voorgezet onderwijs vanaf 2020 structureel les moeten krijgen in mediawijsheid. Het leert kinderen nadenken en praten over wat ze meemaken in media.’

 

Wat betekenen deze ontwikkelingen voor het communicatievak?

‘Communicatie gaat al lang niet meer alleen om het maken van een mooi verhaal met een heldere boodschap om dat vervolgens rond te toeteren. Het gaat steeds meer om de vraag hoe je een relatie aangaat met je doelgroep. En over hoe je onderdeel kunt worden van de communicatie die je doelgroep onderling met elkaar heeft. Dat betekent dat je moet investeren in het bouwen van een vertrouwensrelatie met je klanten. Welke rol speel je in de gesprekken die je doelgroep voert? En hoe kun je die gesprekken versterken, animeren of creëren?’

 

Dat is makkelijker gezegd dan gedaan…

‘Ik heb de laatste paar jaar veel onderzoek gedaan naar start-ups in Nederland. Eén van dingen die ik me afvroeg, is waarom zo veel start-ups mislukken. Vaak bleek dat men te veel gericht is op het product of de dienst, en te weinig op distributie en doelgroep. Bij start-ups die kiezen voor crowdfunding zie je dat niet alleen het binnenhalen van geld een rol speelt. Het is belangrijk om bewust bezig te zijn met het opbouwen van een community. Het gaat dus steeds meer over de kwaliteit van de relatie die je met je doelgroep aangaat.’

Gekleurde brievenbussen tegen gele wand

Digitaal content delen: méér dan een online magazine

Relevante content maken is fijn, maar nog fijner is als je deze makkelijk kunt delen, bijvoorbeeld in een online magazine. Met Instant Magazine delen we content voor whitepapers, inspiratiemagazines, productbrochures en jaarverslagen.

Denk als een magazinemaker

Hoe maak je relevante content mét samenhang? Door te denken als een magazinemaker. Zo zorg je voor een rode draad in jouw contentmarketing en vertel je een verhaal dat jouw publiek echt raakt. Hoe je dat doet? Door aan de slag te gaan met een plan. Kruip in het hoofd van de hoofdredacteur.

Le Mag., het online magazine van Lamar communicatie

Heb je ons online magazine al gezien? In samenwerking met Instant Magazine geven we twee keer per jaar Le Mag. uit. In dit online magazine delen we kennis, interviewen we vakgenoten en geven we handige tips. Kan jouw contentmarketing wel een boost gebruiken? Schrijf je in en je ontvangt van ons een mailtje als het nieuwe nummer online staat. Een link naar de vorige nummers vind je hier.