Blijf bij jezelf … maar hoe?

Authenticiteit, het woord lijkt aan impact in te boeten. Want claimt niet elk merk en elke organisatie tegenwoordig authentiek te zijn? En wat verstaan we daar eigenlijk onder? Zoiets als ‘bij jezelf blijven’. Maar dat blijkt nog niet altijd even makkelijk.

In de zoektocht naar authenticiteit valt het volgende op: het hangt er maar vanaf hoe oud de persoon is aan wie je de vraag stelt. Kort door de bocht is er de generatie van vóór en na Google. Als je wilt weten hoe iemand authenticiteit überhaupt opvat, vraag je als eerste: ben je een BG’er (Before Google) of een AG’er (After Google)?

Wat al bestaat als inspiratiebron

Voor een BG’er staat authenticiteit gelijk aan oorspronkelijkheid: zelf iets voor het eerst bedenken of zijn. De jongere AG’er vat het begrip breder op. Deze generatie gebruikt wat al bestaat of eerder is gedaan als inspiratiebron en geeft daar een eigen draai aan. De BG’er zegt: ‘Dat is muziek uit de jaren tachtig.’ ‘Ja’, vindt de AG’er ‘maar deze remix is veel cooler. Voor mij is het nieuw en daarmee authentiek.’

Geloofwaardig verhaal

En precies hier draait het om bij het maken van relevante content. Maak jij wat je doelgroep raakt? Trek je geen andere broek aan dan jou goed past? Zo onderscheidt contentmarketing zich van reclame. Goede content is dát waar je audience behoefte aan heeft: een geloofwaardig verhaal dat verwachtingen waarmaakt en ook nog eens de juiste snaar raakt.

Allerhandigst

De Allerhande van Albert Heijn is een goed voorbeeld van aanvoelen waar de behoefte ligt. Allerhande begreep als geen ander dat niet iedereen wil of kan koken, maar wel elke dag moet eten. Zij sprongen in dat gat: in begrijpelijke taal, op toegankelijke wijze én crossmediaal veranderden ze de manier waarop Nederland kookt en naar gezond, maar toch makkelijk eten kijkt, inclusief de succesvolle Kersthulp via Whatsapp.

Oei, Sex and the City?

Blokker daarentegen heeft de plank rijkelijk misgeslagen. Die Carrie uit Sex and the City, die vond iedereen toch zo hip? moet Blokker gedacht hebben, toen ze Sarah Jessica Parker lieten opdraven. De reclame waarin ze als haar alter ego Carrie huishoudelijke producten aanprijst, is nauwelijks geloofwaardig. Het is volstrekt onduidelijk wat een ooit hippe ster uit een Amerikaanse serie met het nogal stoffige imago van de Blokker te maken heeft. Daarom: het maakt niet uit wát je bent, als je maar jezelf bent!

Hoe vind ik een eigen geluid voor mijn organisatie?

Met je tone of voice laat je jouw doelgroep in woorden en tekst ervaren, wie of wat voor organisatie je bent. Een goede tone of voice is dus geen doel op zich, maar een middel om je identiteit (passend) te communiceren. Hoe bepaal je als organisatie dan jouw tone of voice?

‘Een kop moet je voelen’

Het maken van koppen is een vak apart. Of je nu schrijft voor een kwaliteitskrant, online platform of reclamefolder: de kop moet de lezer verleiden het hele bericht te lezen. Wat kunnen we leren van ervaren koppenmakers? Matthijs Albers, showbizzverslaggever extraordinaire: ‘Mijn devies is: vooral niet te veel verklappen’.

Processing...
Thank you! Your subscription has been confirmed. You'll hear from us soon.
Meld je aan voor onze nieuwsbrief
En ontvang de beste content over content in je mailbox!
ErrorHere