Relevante content graag!

Relevante content begint met een slimme contentstrategie. Hoe meer je weet van je gesprekspartner, hoe groter de kans op succes. En omdat het bij contentmarketing belangrijk is authentiek te zijn, is het handig om je doelgroep zo specifiek mogelijk te maken. Vraag je af wat zij willen weten en vooral waar ze blij van worden. Ook in een contentstrategie moet je op één vraag altijd antwoord kunnen geven: What’s in it for them? Wat is de persoonlijke motivatie van je doelgroep? En wat is hun sociale context? Als je het profiel van je doelgroep kent, ben je al een stapje dichter bij relevante content.

De reis van de doelgroep

Het is ook belangrijk om je af te vragen hoe je publiek bij je content komt. Welke zoektocht gaat daaraan vooraf? Probeer de reis van de doelgroep helemaal uit te werken, dan weet je ook op welk moment welke content relevant is. Bedenk daarbij dat je een dialoog aangaat met je doelgroep. Elke actie vraagt om een reactie, dus bedenk van tevoren hoe je dat gaat organiseren.

Nu je weet wie je publiek is en wat hun persoonlijke motieven zijn, kun je bepalen welke specifieke informatie nodig is om je doel te bereiken. Helaas is dat meestal niet de content die je al hebt liggen, maar speciaal gemaakte content die raakt. In tekst én in beeld.

Graag willen delen

Van verhalen tot white papers, korte en lange artikelen, tweets en facebook-posts, blogs en slideshows. Maar ook filmpjes, foto’s, cartoons en animaties. Liefst met als bonus dat het content is die je doelgroep graag deelt. Mooie voorbeeld is de Allerhande (online en offline) van Albert Heijn. Het contentplatform voorziet de klanten van complete recepten, filmpjes met how to’s, mogelijkheden om zelf recepten te bewaren en te delen. En tijdens de kerstdagen zorgde een groepje medewerkers zelfs voor een kook-helpdesk via WhatsApp. Stressende amateur-koks kregen instant reactie op hun vragen over hazen, kalkoenen en cranberrysaus. Een mooie vorm van contentmarketing om fans te binden én te behouden.

Plannen en monitoren

Om de productie van je content te structureren en te managen, maak je samen met de contenteigenaren een contentkalender. Die kalender bespreek je regelmatig met elkaar. Leg elk stuk content langs de meetlat:

  • past dit bij mij?
  • past dit bij mijn doelgroep?
  • past dit in het plan?

Vergeet niet te monitoren. Blijf meten welke content je doelgroep bekijkt en stuur bij!

Dit artikel is onderdeel van een white paper dat Lamar communicatie heeft geschreven over contentmarketing.

Een verhaal zo goed, dat je het moet zien om het níet te geloven

Tijdens het lezen van de recensie hoor ik ‘You’ve got this strange effect on me’ door mijn hoofd spoken. Een nummer dat goed past bij het groteske sprookje van Damien Hirst.

Contentcreatie: je kunt veel zelf!

Wij zijn geen trainingsbureau. Maar we delen wel graag onze passie en kennis over contentcreatie. De contentcoach noemen we dat. Zo maken we het onze klanten gemakkelijker om zelf content te maken en te delen. De contentformule, de brug tussen strategie en creatie, geeft ons handvatten voor workshops op maat.

Le Mag., het online magazine van Lamar communicatie

Heb je ons online magazine al gezien? In samenwerking met Instant Magazine geven we twee keer per jaar Le Mag. uit. In dit online magazine delen we kennis, interviewen we vakgenoten en geven we handige tips. Kan jouw contentmarketing wel een boost gebruiken? Schrijf je in en je ontvangt van ons een mailtje als het nieuwe nummer online staat. Een link naar de vorige nummers vind je hier.