Zet je publiek op de eerste plaats

Niets is zo treurig als een artikel dat je vol enthousiasme publiceert, maar waar niemand naar kijkt. Of een nieuwsbrief waar niemand op reageert. Hoe voorkom je dat?

Als je volle zalen wilt trekken, geef je publiek dan iets waar ze op zitten te wachten. Het is heel fijn om een verhaal te vertellen waar je zelf enthousiast over bent, maar belangrijker is het dat je publiek er echt iets aan heeft. Op het snijvlak van jouw kennis en informatie, en de behoefte van de klant ligt de ‘sweet spot’; daar maak je content die werkelijk relevant is. Omdenken dus! Voor wie ga ik content maken? Waar zitten zij op te wachten? Waar liggen zij wakker van? Hoe kan ik helpen?

Breng je publiek in kaart

Om een helder beeld te krijgen van jouw publiek, kruip je onder hun huid en vorm je een zo rijk mogelijk beeld van hun wereld. Formuleer het antwoord op de volgende vijf vragen:

  • Wat doen ze?
  • Wat zeggen ze?
  • Wat horen ze?
  • Wat willen ze bereiken?
  • Wat zijn hun problemen / uitdagingen?

 

  • Wat doen ze?

Wat voor werk doen ze? Wat doen ze in hun vrije tijd? Doen ze aan sport? Welke sporten zijn dat? Doen ze vrijwilligerswerk? Houden ze van wandelen, lezen, concerten bezoeken of kijken ze liever de hele avond televisie? Hoe ziet een gemiddelde dag eruit?

  • Wat zeggen ze?

Waar hebben ze het over wanneer ze bij de koffieautomaat staan? Wat zijn de onderwerpen waarover ze met vrienden en familie praten? Wat zeggen ze op sociale media?

  • Wat horen ze?

Wat is hun mediaprofiel? Luisteren ze naar de radio of kijken ze meer televisie? En wat dan? Welke kranten, vaktijdschriften of magazines lezen ze? Welke nieuwssites bezoeken ze en welke sociale media gebruiken ze?

  • Wat willen ze bereiken?

Wat zijn hun levensdoelen? Wat willen ze bereiken op korte en lange termijn? Een groots en meeslepend leven of zijn ze tevreden met een huisje, boompje en beestje? En hoe zit het op professioneel vlak?

  • Wat zijn hun problemen / uitdagingen?

Waarom kunnen ze niet slapen ‘s nachts? Wat zijn hun frustraties, in hun dagelijkse leven en op de werkvloer? Wat zouden ze graag anders willen doen?

Als je deze vragen goed beantwoordt, maak je content die relevant is voor je publiek. Die gelezen en gedeeld wordt, en waarvoor je publiek terugkeert.

 

Vraag het ze zelf

Jij kunt onmogelijk alle antwoorden zelf bedenken, dus stap op je publiek af. Vraag het ze zelf. Daar hoef je heus niet altijd een gespecialiseerd onderzoeksbureau voor in te schakelen. Kijk eens naar de klanten die je al hebt, de mensen in je netwerk, de volgers die eerder al reageerden op je content. Bel ze, vraag ze uit. Een paar interviews leveren vaak al een hoop mooie inzichten op. Heb je tijd en budget voor een ambitieuzere aanpak, dan kun je de customer journey van je doelgroep (laten) uitdenken en persona’s, gedetailleerd omschreven fictieve personen, (laten) ontwikkelen. Die geven volop aanknopingspunten voor jouw relevante content.

Consumenten beter begrijpen? Neem eens een kijkje in hun brein!

Neuromarketing laat zien dat we het grootste deel van onze koopbeslissingen nemen op basis van intuïtie. Wat kunnen wij daar als contentmakers mee?

Verhalen om van te smullen

Men neme: een excentrieke chef-kok voor de broodnodige eigenzinnigheid, een enthousiaste documentairemaker voor het perfecte plaatjes en smullen maar!

Le Mag., het online magazine van Lamar communicatie

Heb je ons online magazine al gezien? In samenwerking met Instant Magazine geven we twee keer per jaar Le Mag. uit. In dit online magazine delen we kennis, interviewen we vakgenoten en geven we handige tips. Kan jouw contentmarketing wel een boost gebruiken? Schrijf je in en je ontvangt van ons een mailtje als het nieuwe nummer online staat. Een link naar de vorige nummers vind je hier.