Haal méér uit je content met de workshop contentmappen

Het maken van kwalitatief goede en relevante content betekent een flinke investering. Eeuwig zonde als je content dan niet gevonden wordt én als je maar één item maakt, terwijl je er veel meer uit kunt halen. Contentmappen is het antwoord.

 

Met contentmappen bouw je als het ware een mini-campagne om je hoofditem heen waardoor je meer uit je content haalt. Je bekijkt je onderwerp als een diamant met vele kanten. Je belicht het item vanuit verschillende invalshoeken en je kiest voor elk nieuw idee een eigen contenttype en contentkanaal. In een workshop van één dagdeel geven we je de tools in handen om aan de slag te gaan met contentmappen.

Maak een doordachte contentstrategie

Voor contentmappen geldt: bezint eer ge begint … Heel saai maar waar. Contentmappen is namelijk niet stap één, maar stap vier bij het maken van content. Het heeft weinig zin om content te mappen die niet relevant is. Zorg daarom dat je met contentmappen aandacht vraagt voor écht relevante content waar je doelgroep op zit te wachten. Dit doe je door een goed doordachte contentstrategie te maken, een contentformule op te zetten en sterke formats te bedenken voor de onderwerpen die je hebt bedacht.

Gebruik de omnichannel-aanpak

Breng ook duidelijk in kaart welke kanalen je tot je beschikking hebt en weet welke doelgroepen van welke kanalen gebruikmaken. Zo kun je met het contentmappen een omnichannel-aanpak inzetten. Daarbij zet je jouw doelgroep centraal en bouw je een mini-campagne rond de content die je wil mappen. Bijvoorbeeld een gaaf filmpje dat je hebt gemaakt of een mooi diepte-interview dat echt iedereen móet lezen.

Zo ga je in vijf stappen van een goede contentstrategie naar contentmappen:

Stap 1: Zorg dat je goed nadenkt over je doelstelling, je doelgroep en je kernboodschap. Heb je dat gedaan dan heb je je contentstrategie te pakken.

Stap 2: Zet schematisch op papier welke inhoudelijke pijlers bij jouw strategie horen, verzin daar thema’s en onderwerpen bij. Zo heb je je contentformule inzichtelijk.

Stap 3: Bedenk bij elk onderwerp een invalshoek, een vorm (contenttype) en een middel (contentkanaal). Breng bijvoorbeeld de passie van een kledingontwerper (invalshoek) in beeld door een interview (contenttype) dat je in je e-mailnieuwsbrief (contentkanaal) publiceert. Je bent nu relevante content aan het creëren!

Stap 4: Kies één onderwerp dat je graag over de bühne wil brengen bij een breed publiek en ga dit onderwerp mappen. Pak ‘stukjes’ uit je onderwerp en maak daar nieuwe items van. Denk aan ‘the making of’, een interview met de interviewer, tips van de hoofdpersonen, een fotostrip etc. Laat je inspireren door je bron-onderwerp en ga los met contentmappen.

Stap 5: Pak de kalender erbij en zet al je ideeën uit in de tijd. Zo weet je zeker dat de gemaakte content op het juiste moment bij de doelgroep belandt.

Workshop contentmappen

Wil je zelf aan de slag met contentmappen? Mail [email protected] of bel met één van onze adviseurs en maak een afspraak voor een kop koffie. De workshop is incompany te boeken voor maximaal 10 deelnemers per workshop.

Man met telefoon wacht op de trein

Unieke kenmerken van een digitale publicatie

Een digitaal magazine, jaarverslag of event paper is écht iets anders dan een website of bladerbare pdf. Zo kent een digitale publicatie een heldere navigatie, bevat het minder afleiding en kun je het voorzien van relevante, gepersonaliseerde inhoud.

Amsterdan, nederlandse taal

Communicatie: samenwerking met iedereen!

Lamar communicatie heeft twee stagiairs van de Taalunie over de vloer. Valeria Maiboroda uit Oekraïne en Ghina Salsabila uit Indonesië studeren allebei Nederlands. Voor Lamar communicatie schreven zij hun eerste blog!

Processing...
Thank you! Your subscription has been confirmed. You'll hear from us soon.
Meld je aan voor onze nieuwsbrief
En ontvang de beste content over content in je mailbox!
ErrorHere