Het lijkt omslachtig, maar is heel effectief

Schrijven in drie rondes

Schrijven is ons werk en onze passie. Daardoor staan we er nauwelijks meer bij stil hoe onze teksten tot stand komen. Want hoe meer ervaring je hebt, hoe onbewuster het proces. Ook al líjkt een stuk er bij ons zo uit te rollen, iedere tekst schrijven we in drie rondes. Dat klinkt wellicht omslachtig, maar is werkelijk effectief. Of je nu beginnend of ervaren schrijver bent!

Ronde 1 – Voor je begint

Elke schrijfopdracht start met een leeg scherm. Veel schrijvers krijgen hierdoor de neiging meteen na te denken over een pakkende kop of het intro. Niet doen! Als je wilt dat je tekst relevant is, zorg er dan voor dat teksttype, inhoud en opbouw passen bij het doel van de tekst en bij de lezer. Stel jezelf daarom eerst een paar vragen.

  • Wat is het doel van de tekst?
    Wil je bijvoorbeeld informeren, overtuigen, amuseren of klanten binden?
  • Wat is de doelgroep?
    Verdiep je in je doelgroep. Wie zijn je lezers? Wat weten ze al over het onderwerp waarover je schrijft? Wat is de sweet spot van je publiek?
  • Welk teksttype sluit aan bij het tekstdoel?
    Je tekstdoel bereik je met het passende teksttype. Informeren kan bijvoorbeeld met een brief of e-mailing, verleiden doe je met een advertentie, verkopen met een DM. De keuze voor een teksttype heeft uiteraard consequenties voor de tekstlengte.
  • Welke structuur past bij tekstdoel en teksttype?
    Na het bepalen van het tekstdoel en teksttype denk je na over wát je in je tekst wilt vertellen en hoe je de boodschap gestructureerd overbrengt. Wat komt er in de inleiding, het middenstuk en het slot? De hoofdgedachte maak je direct aan het begin van je tekst duidelijk, meestal meteen in de inleiding.

 

Ronde 2 – De ruwe versie

Gevoelsmatig ben je al lang met je tekst bezig, maar pas nú kun je echt beginnen met schrijven. In deze fase focus je op de inhoud van de tekst. Je schrijft snel en staat nog niet te lang stil bij juist taalgebruik of die geweldige openingszin.

Het gaat er nu om dat je zorgt dat de inhoud klopt, en past bij het doel en de doelgroep die je in ronde 1 bepaalde. Het formuleren van tussenkoppen of het aanbrengen van meer ‘schwung’ doe je pas in de volgende fase.

 

Ronde 3 – Puntjes op de i

Nu kun je je tekst eindredigeren. Je let daarbij op tekstopbouw, goed taalgebruik en spelling. Belangrijke punten zijn:

  • Kritisch lezen
    Hierbij kijk je terug naar je tekstdoelstelling en de doelgroep die je in de voorbereidingsfase hebt vastgesteld. Sluit je uiteindelijke tekst daarbij aan?
  • Eenheid in stijl
    Kies je voor een formele of informele tekst, gebruik je bijvoorbeeld ‘u’ of ‘jij’, of spreek je de lezer juist niet direct aan? Welke stijl je ook kiest, zorg dat je het consequent doorvoert.
  • Schrijf actief
    Vermijd waar mogelijk de lijdende vorm, dus maak zo min mogelijk gebruik van ‘worden’ en ‘zijn’ in combinatie met een werkwoord. Dat maakt een tekst actiever, korter en persoonlijker. Een lezer wil snel iets te weten komen, dus voorkom ellenlange zinnen of ingewikkelde zinsconstructies.
  • Gebruik alinea’s
    De tekststructuur wordt duidelijker door het gebruik van alinea’s, liefst gescheiden door een witregel. Behandel één vraag of thema per alinea en begin steeds met een kernzin die goed de inhoud van de alinea weergeeft.
  • Formuleer koppen en tussenkoppen
    Met tussenkoppen geef je de structuur van de tekst weer en spoor je de lezer aan om verder te lezen. Zorg er daarom voor dat de tussenkop kort en aantrekkelijk is, en zo goed mogelijk de inhoud van de alinea dekt.
  • Schrijven is schrappen!
    Een tekst kan altijd korter en dat is fijn voor de lezer. Ga nog eens kritisch door je tekst. Zijn alle woorden nodig of kun je nóg bondiger je punt maken? Zie ook het artikel van Daphne in Le Mag #3

 

Wil je meer weten over schrijven in drie rondes? We bieden trainingen op maat.

Denk als een magazinemaker

Hoe maak je relevante content mét samenhang? Door te denken als een magazinemaker. Zo zorg je voor een rode draad in jouw contentmarketing en vertel je een verhaal dat jouw publiek echt raakt. Hoe je dat doet? Door aan de slag te gaan met een plan. Kruip in het hoofd van de hoofdredacteur.

Oude typemachine als symbool voor digitaal publiceren

7 voordelen van digitaal publiceren

Digitaal publiceren heeft veel voordelen. Wij zetten er 7 voor je op een rij. Ben je al om?

Contact

H.J.E. Wenkebachweg 123
1096 AM Amsterdam
020 760 26 70
[email protected]

Processing...
Thank you! Your subscription has been confirmed. You'll hear from us soon.
Meld je aan voor onze nieuwsbrief
En ontvang de beste content over content in je mailbox!
ErrorHere