Een heldere informatiearchitectuur als basis voor een gebruiksvriendelijke website

Een heldere informatiearchitectuur is het fundament voor een gebruiksvriendelijke website. Het betekent dat je content goed georganiseerd, gestructureerd en gelabeld is. Dit draagt bij aan de vindbaarheid van de informatie op je website, en dat zorgt weer voor tevreden bezoekers. Het is dus belangrijk dat de informatiearchitectuur goed is uitgedacht, voor je begint met een (re)design project.

Dat een heldere informatiearchitectuur de basis vormt lijkt logisch, maar toch wordt er in de praktijk vaak niet zo gewerkt. Voordat alle content is geïnventariseerd, zijn de eerste mockups van het design vaak al klaar. Zo heb je nog geen goede inschatting kunnen maken van het volume en de complexiteit van de content. Daarnaast ga je direct al uit van een bepaalde navigatiestructuur; de locatie van een navigatiemenu en de grootte hiervan zijn namelijk van grote invloed op het design van de website. Zo kan het zomaar gebeuren dat je later in het proces een ideale informatiearchitectuur moet ombuigen naar iets dat binnen het ontwerp past, maar niet meer de beste oplossing is voor de indeling van je website.

Informatiearchitectuur = navigatie?

De informatiearchitectuur kan je vergelijken met een ijsberg, slechts een deel is aan de oppervlakte zichtbaar als de navigatie. De informatiearchitectuur is meestal uitgewerkt in Excel spreadsheets, en biedt een overzicht van álle informatie. Wij noemen dat ook wel het contentplan. Dit plan ziet een bezoeker niet terug in de website, maar de organisatie van content vormt wel de basis voor een heldere navigatie van de website.

Zoekdoel van de bezoeker

De navigatie helpt de bezoeker zijn weg te vinden in de brij aan informatie die je aanbiedt. Het navigatiemenu heeft eigenlijk verschillende functies. Zo krijgt de bezoeker niet alleen een idee van de structuur van de site, de ordening in hoofd- en subitems geeft ook een indicatie van de belangrijkheid van de informatie. Daarnaast toont een goede navigatie de samenhang tussen verschillende onderwerpen.

Labelen van je content

Een ander belangrijk element voor een gebruiksvriendelijke website is de formulering van de menutitels, ofwel de labels van je navigatie. Goede labels zijn concreet, op één manier te interpreteren en dekken de lading van de onderliggende content. Heldere labels bevorderen de vindbaarheid van je informatie, en zo vergroot je de kans dat een bezoeker vindt waar hij voor gekomen is. En, een tevreden bezoeker is de eerste stap naar een tevreden klant.

Rob Koghee van New Skool Media: ‘Wij hebben passie voor de passie van onze lezers’

New Skool Media is het levende bewijs dat print verre van dood is. De uitgeverij, in 2014 opgericht door Rob Koghee en Cor Jan Willig, nam 19 special interest tijdschriftmerken over van Sanoma. ‘We zien titels niet als tijdschrift, maar als mediamerk. Dat opent een wereld aan mogelijkheden.’

Zó vorm je de perfecte redactie

Om mooie en interessante verhalen uit je organisatie naar boven te halen, heb je mensen nodig die deze verhalen opsporen: de redacteuren. Wij vertellen je hoe je een redactie vormt, wat het belang van een redactievergadering is, en hoe je de redactievergadering goed voorbereidt.

Contact

H.J.E. Wenkebachweg 123
1096 AM Amsterdam
020 760 26 70
[email protected]

Processing...
Thank you! Your subscription has been confirmed. You'll hear from us soon.
Meld je aan voor onze nieuwsbrief
En ontvang de beste content over content in je mailbox!
ErrorHere