De beste remedie tegen schrijfangst is … schrijven

Als je het internet afstruint op writer’s block vind je allerlei goede remedies tegen schrijfangst. Meestal gericht op romanschrijvers in spe, die in een armoedig kamertje op hun meesterwerk broeden. Ze worden getroffen door gebrek aan inspiratie en creativiteit. Aan dergelijke schrijvers zijn de tips – ga douchen, schilderen, schoonmaken, slapen of gitaar spelen – zeker besteed. Waar die tips eigenlijk allemaal op neerkomen: doe iets anders, haal je aandacht even van je schrijfklus af en de creativiteit komt vanzelf. Hebben we niet allemaal wel eens een briljant idee onder de douche gehad?

Moet je in een zakelijke omgeving iets schrijven en voel je je totaal geblokkeerd, dan is afleiding niet altijd voorhanden. Ja, het zoveelste kop koffie halen of een praatje maken met een collega, dat kan altijd. Een wandelingetje om het kantoor, ook goed voor een beetje afleiding. Maar de allerbeste remedie tegen schrijfangst of gebrek aan inspiratie is toch eigenlijk: SCHRIJVEN.

Inspirerend is het filmpje van TEDTalk-spreker Jeff Bollow. Zijn belangrijkste advies is: Sta jezelf toe om onzin te schrijven. Dan gaat je schrijfader weer open en volgt de rest vanzelf.

Begin dus gewoon. Het hoeft niet gelijk goed en er leest nog niemand mee. En als je geen zin hebt om te beginnen aan dat wat je moet schrijven, schrijf dan wat anders. Een ingezonden brief, een gedicht, een gebruiksaanwijzing, een e-mail aan een vriend over wat je moet gaan schrijven en hoe vervelend dat is. Het maakt niet uit, als je begint aan iets wat niet zo moeilijk is, gaat je schrijfader vanzelf open. Na een uurtje tikken leg je dat document weg en begin je aan het stuk dat je móet schrijven. En je zult zien: ineens gaat het een stuk makkelijker.

Schrijven in 5 stappen

Schrijven: wij doen het elke dag. Maar ook bij ons gaat dat niet vanzelf. Tussen een leeg scherm en een perfecte tekst zitten ten minste 5 stappen.

Denk als een magazinemaker

Hoe maak je relevante content mét samenhang? Door te denken als een magazinemaker. Zo zorg je voor een rode draad in jouw contentmarketing en vertel je een verhaal dat jouw publiek echt raakt. Hoe je dat doet? Door aan de slag te gaan met een plan. Kruip in het hoofd van de hoofdredacteur.

Processing...
Thank you! Your subscription has been confirmed. You'll hear from us soon.
Meld je aan voor onze nieuwsbrief
En ontvang de beste content over content in je mailbox!
ErrorHere