WK-voetbal

WK Frank Snoeks bashen

Ik sta niet bekend als een grootgebruiker van sociale media. Ik maak geen gebruik van Facebook, Instagram, Whatsapp of Snapchat. Wel ben ik te vinden op LinkedIn en Twitter. Over dat laatste kanaal blijf ik mij keer op keer verbazen. Maak van je hart geen moordkuil, lijkt het devies te zijn op Twitter. Tijdens het WK in Rusland is dat niet anders. Gelijk met het WK voetbal is het WK afzeiken van voetbalcommentatoren afgetrapt.

 

Het WK-commentaar van Frank Snoeks

Als je Twitter moet geloven, lijkt het een nationale sport om je bij elke wedstrijd op te winden over het niveau van het NOS-commentaar. Met name oudgediende Frank Snoeks moet het ontgelden. Of het nu een zinderende wedstrijd is tussen voetbalgrootmachten of een bloedeloos potje zomeravondvoetbal tussen twee voetbaldwergen: Snoeks maakt er wat van, elke wedstrijd weer. Zijn verslagen zijn doorspekt met vrolijke anekdotes, scherpe en minder scherpe observaties en de nodige open deuren.

 

En daar winden mensen zich blijkbaar enorm over op.

 

Striemend fluitconcert

Tijdens het openingsduel tussen gastland Rusland en Saudi-Arabië maakt Snoeks de ‘onvergefelijke’ fout om een helft lang de Russische speler Golovin te verwarren met de niet-geselecteerde Kokorin. Een doodzonde, blijkens de vernietigende tweets gericht aan het adres van Snoeks. En toen was het WK nog maar net begonnen. Vrijwel elke zin die Snoeks en zijn NOS-collega’s uitspreken wordt begeleid door een striemend fluitconcert van een aanzienlijke groep twitteraars. De tendens is vrijwel altijd hetzelfde: Snoeks snapt er niks van, kan er niks van en het commentaar bij de Belgen is altijd beter.

 

Wat drijft mensen om keer op keer tweets de wereld in te slingeren over het commentaar van Snoeks en zijn maten? En nu het WK voetbal ten einde loopt, gaat het gezever over het commentaar gewoon verder tijdens de Tour de France. Herbert Dijkstra en Maarten Ducrot kunnen hun borst natmaken. Want ook hier zijn de Belgen beter in, aldus menig twitteraar.

 

Die Belgen. Wat zijn we gek op ze. Bijna waren ze wereldkampioen geworden, maar ze kregen op z’n Hollands de deksel op de neus. Zij de lof, een ander de titel. Elk commentaar overbodig.

Dat wat je wilt is … dat wat je het eerst zegt

Het vervelende van dingen die je vooral niet moet doen, is dat het – al is het nog zo waar – betuttelend overkomt én vervolgens ook nog eens niet blijft plakken in je bovenkamer. Benoem daarom altijd meteen dátgene waarvan je wilt dat je lezers het wél onthouden of doen.

Jan Theeuwes van de VU: ‘Hoe unieker het beeld, hoe meer we geneigd zijn te reageren’

Jan Theeuwes, Professor Cognitieve Psychologie aan de Vrije Universiteit (VU) Amsterdam, houdt zich dagelijks bezig met onderzoek naar hoe wij onze aandacht richten in de visuele wereld. Dat beeld meer impact heeft dan tekst is bekend. Je onthoudt 20% van wat je leest en 80% van wat je ziet. Binnen de communicatie en marketing maken professionals veelvuldig gebruik van die kennis.

Contact

H.J.E. Wenkebachweg 123
1096 AM Amsterdam
020 760 26 70
[email protected]

Processing...
Thank you! Your subscription has been confirmed. You'll hear from us soon.
Meld je aan voor onze nieuwsbrief
En ontvang de beste content over content in je mailbox!
ErrorHere