Relevante content graag!

Relevante content begint met een slimme contentstrategie. Hoe meer je weet van je gesprekspartner, hoe groter de kans op succes. En omdat het bij contentmarketing belangrijk is authentiek te zijn, is het handig om je doelgroep zo specifiek mogelijk te maken. Vraag je af wat zij willen weten en vooral waar ze blij van worden. Ook in een contentstrategie moet je op één vraag altijd antwoord kunnen geven: What’s in it for them? Wat is de persoonlijke motivatie van je doelgroep? En wat is hun sociale context? Als je het profiel van je doelgroep kent, ben je al een stapje dichter bij relevante content.

De reis van de doelgroep

Het is ook belangrijk om je af te vragen hoe je publiek bij je content komt. Welke zoektocht gaat daaraan vooraf? Probeer de reis van de doelgroep helemaal uit te werken, dan weet je ook op welk moment welke content relevant is. Bedenk daarbij dat je een dialoog aangaat met je doelgroep. Elke actie vraagt om een reactie, dus bedenk van tevoren hoe je dat gaat organiseren.

Nu je weet wie je publiek is en wat hun persoonlijke motieven zijn, kun je bepalen welke specifieke informatie nodig is om je doel te bereiken. Helaas is dat meestal niet de content die je al hebt liggen, maar speciaal gemaakte content die raakt. In tekst én in beeld.

Graag willen delen

Van verhalen tot white papers, korte en lange artikelen, tweets en facebook-posts, blogs en slideshows. Maar ook filmpjes, foto’s, cartoons en animaties. Liefst met als bonus dat het content is die je doelgroep graag deelt. Mooie voorbeeld is de Allerhande (online en offline) van Albert Heijn. Het contentplatform voorziet de klanten van complete recepten, filmpjes met how to’s, mogelijkheden om zelf recepten te bewaren en te delen. En tijdens de kerstdagen zorgde een groepje medewerkers zelfs voor een kook-helpdesk via WhatsApp. Stressende amateur-koks kregen instant reactie op hun vragen over hazen, kalkoenen en cranberrysaus. Een mooie vorm van contentmarketing om fans te binden én te behouden.

Plannen en monitoren

Om de productie van je content te structureren en te managen, maak je samen met de contenteigenaren een contentkalender. Die kalender bespreek je regelmatig met elkaar. Leg elk stuk content langs de meetlat:

  • past dit bij mij?
  • past dit bij mijn doelgroep?
  • past dit in het plan?

Vergeet niet te monitoren. Blijf meten welke content je doelgroep bekijkt en stuur bij!

Dit artikel is onderdeel van een white paper dat Lamar communicatie heeft geschreven over contentmarketing.

‘Een kop moet je voelen’

Het maken van koppen is een vak apart. Of je nu schrijft voor een kwaliteitskrant, online platform of reclamefolder: de kop moet de lezer verleiden het hele bericht te lezen. Wat kunnen we leren van ervaren koppenmakers? Matthijs Albers, showbizzverslaggever extraordinaire: ‘Mijn devies is: vooral niet te veel verklappen’.

Nieuwsbrief in email inbox

Zo lezen ze je nieuwsbrief wél

Nieuwsbrieven. Wie maakt ze niet? Maar zijn ze ook effectief? Wij krijgen regelmatig de vraag: ‘Hoe zorgen we dat onze nieuwsbrief wordt gelezen en gedeeld?’ We zetten 8 quickwins voor je op een rijtje.

Contact

H.J.E. Wenkebachweg 123
1096 AM Amsterdam
020 760 26 70
[email protected]

Processing...
Thank you! Your subscription has been confirmed. You'll hear from us soon.
Meld je aan voor onze nieuwsbrief
En ontvang de beste content over content in je mailbox!
ErrorHere