Roddeljournalist Matthijs Albers over het geheim van de perfecte kop

‘Een kop moet je voelen’

Het maken van koppen is een vak apart. Of je nu schrijft voor een kwaliteitskrant, online platform of reclamefolder: de kop moet de lezer verleiden het hele bericht te lezen. Wat kunnen we leren van ervaren koppenmakers? Matthijs Albers, showbizzverslaggever extraordinaire: ‘Mijn devies is vooral niet te veel verklappen’.

 

Het maken van een goede kop: Engelse tabloids zijn er meesters in. In Nederland zijn de chocoladeletters van de Telegraaf een begrip. Met zijn koppen speelt de krant van wakker Nederland als geen ander in op de onderbuikgevoelens van de samenleving. ‘En zo moet het ook’, zegt Albers die op dit moment zijn brood verdient als verslaggever voor weekblad Story.

Topische zin

‘Showbizzverslaggever of roddeljournalist in de volksmond, is een vak apart. Anders dan een klassieke journalist heb je niet echt een structuur waar je je aan vast kunt houden. Eén van de eerste dingen die je op de School voor Journalistiek leert is oprolbaar schrijven. Dit gaat uit van het principe dat het belangrijkste nieuws bovenaan staat: de topische zin. Maar dat werkt niet bij “de bladen”. De lezer moet verleid worden. Ik moet vaak met heel weinig informatie de aandacht van de lezer vast zien te houden. Dan werkt het averechts als ik al mijn kruit al heb verschoten in de kop en in de eerste zin.’

Iedereen beter af

‘Ik ben van mening dat mijn vak ook veel raakvlakken heeft met copywriting. In de reclame gaat het om appeal. Dat betekent dat je jezelf continu de vraag stelt: aan welk gevoel moet mijn uiting appelleren bij mijn publiek? En daarin speelt de kop, vaak in combinatie met beeld, een enorm belangrijke rol. Inspelen op de emotie van de lezer. Een tijdje terug was in het nieuws dat in 2019 de koopkracht van de Nederlander met 1% stijgt. Dan kun je natuurlijk een kop maken als “Koopkracht met 1% omhoog in 2019”. Dat nodigt niet echt uit om het artikel te lezen, want het nieuws is al weggegeven. Beter is om te bedenken aan welk gevoel die koopkrachtstijging appelleert. En dat is dat mensen meer geld te besteden krijgen. Dan zie ik meteen in chocoladeletters voor me: “Iedereen beter af”. Dat wekt veel meer de nieuwsgierigheid van de lezer.’

Emotionele invalshoek

‘De Telegraaf is de krant die met de welbekende chocoladeletters feilloos weet in te spelen op de emoties van de lezer. Maar ook andere ‘serieuze’ kranten kiezen er steeds vaker voor om hard nieuws te benaderen vanuit een emotionele invalshoek. Zo las ik laatst een stuk over de situatie in Syrië, maar dan door de ogen vanuit een 8-jarige jongetje. “Yassin heeft zijn ouders al 24 uur niet gezien”. Zo’n kop heeft een hele andere lading dan “Bombardement in Syrië eist 200 levens”. Door in te zoomen op één persoon of familie wordt nieuws steeds menselijker gemaakt.’

GOBAMA

‘Het feit dat nieuws tegenwoordig binnen no-time overal online staat heeft die emotionalisering versneld. Op dat vlak kijk ik met bewondering naar de Engelse tabloids. Razend knap! Wat ze daar heel goed kunnen is emotioneel geladen nieuws met een kop van een paar woorden te duiden. “WE’RE OUT” en “SEE EU LATER” toen Brexit een feit was. “GOBAMA” tijdens de herverkiezing van Obama. Wat een heel ander gevoel oproept dan “OH MY GOD” toen Trump vier jaar later de presidentsverkiezingen won.’

Kop en beeld

‘Een goede kop is belangrijk. Maar de context waarin een artikel geplaatst is, speelt ook een rol. Bovendien biedt een kop in combinatie met beeld weer extra mogelijkheden. Als op de cover van Story staat “ZIJ laat Thomas weer stralen”, dan moet er een foto bij waar ik de dame in kwestie recht in haar gezicht kijk. Dan versterken de kop en het beeld elkaar. Daar kun je ook mee spelen. Als we een artikel hebben over een BN’er die vreemd gaat met de kop “BETRAPT!”, dan zie ik daar een onscherpe foto bij. Liefst met een paar takken voor de lens. Op die manier is het net of jij als lezer erbij bent.’

 

Roddeljournalist in optima forma

De rode loper is sinds jaar en dag het werkterrein van Matthijs Albers. Al sinds 1999 doet hij verslag van het wel en wee van tout bekend Nederland. Na een stage bij het meest gevreesde tabloid van Duitsland, Bild Zeiting, werkte Albers vervolgens als verslaggever voor Party, Story, Weekend, Algemeen Dagblad en Privé. Sinds kort is hij weer terug bij weekblad Story.

Contentcreatie: je kunt veel zelf!

Wij zijn geen trainingsbureau. Maar we delen wel graag onze passie en kennis over contentcreatie. De contentcoach noemen we dat. Zo maken we het onze klanten gemakkelijker om zelf content te maken en te delen. De contentformule, de brug tussen strategie en creatie, geeft ons handvatten voor workshops op maat.

Een verhaal zo goed, dat je het moet zien om het níet te geloven

Tijdens het lezen van de recensie hoor ik ‘You’ve got this strange effect on me’ door mijn hoofd spoken. Een nummer dat goed past bij het groteske sprookje van Damien Hirst.

Contact

H.J.E. Wenkebachweg 123
1096 AM Amsterdam
020 760 26 70
[email protected]

Processing...
Thank you! Your subscription has been confirmed. You'll hear from us soon.
Meld je aan voor onze nieuwsbrief
En ontvang de beste content over content in je mailbox!
ErrorHere