Man met telefoon wacht op de trein

Unieke kenmerken van een digitale publicatie

Veel mensen denken bij een ‘digitale publicatie’ nog aan een bladerbare pdf, gemaakt als een papieren magazine. Of aan een uitbreiding van de website met verhalen en video’s. Maar een digitaal magazine, whitepaper of productbrochure heeft een aantal unieke kenmerken.

 

Heldere navigatie

Een digitale publicatie heeft een duidelijk begin en eind, cover en achterzijde. Bij een website weet je niet wanneer hij ‘uit’ is. Bovendien, hoewel een online magazine er uit ziet als een website, is de navigatie is heel anders. Een website heeft hoofdmenu’s en submenu’s, en bezoekers klikken door de website zonder doel. Wil je je klantreis wat meer sturen, dan is een magazine met een directe en duidelijke structuur heel geschikt.

 

Geen afleiding

Websites zitten vaak vol met afleidende elementen zoals advertenties, banners of andere onderwerpen. Lezers van een online publicatie blijven vaak langer op een pagina. Omdat je de publicatie kunt voorzien van mooie foto’s en coole video’s op volledig scherm, is aandacht gegarandeerd.

 

Relevante inhoud

Door de juiste combinatie van goed gekozen onderwerpen, spannende koppen, foto’s en video’s wordt een digitale publicatie aantrekkelijk om te lezen. En omdat je digitaal handige statistieken over het gedrag van je lezers kunt verzamelen, weet je welke content ze graag lezen. Dus uiteindelijk wordt je content steeds relevanter voor je doelgroep.

 

Visual storytelling

Sommige websites zijn rijk aan visuals, maar meestal bevatten ze vooral veel geschreven content. In een digitaal magazine kun je echt gebruikmaken van ‘visual storytelling’. Door lange en korte teksten af te wisselen en vooral door het gebruik van véél aantrekkelijk beeld.

 

Publicatiefrequentie

Een online publicatie is 24 uur per dag vindbaar. Ook oudere nummers zijn gemakkelijk te delen en in te zien. Soms is een tijdschrift een eenmalige uitgave.

 

Push-medium

Websites trekken bezoekers (pull medium). Iemand bezoekt een website omdat hij ergens naar zoekt of komt er per ongeluk terecht als hij op een advertentie of een link klikt. De verwijzingslink naar een online publicatie wordt gepusht. Omdat iemand klant is of zich heeft aangemeld, ontvangt hij de link naar de publicatie.

WK-voetbal

WK Frank Snoeks bashen

Als je Twitter moet geloven, lijkt het een nationale sport om je bij elke wedstrijd op te winden over het niveau van het NOS-commentaar. Met name oudgediende Frank Snoeks moet het ontgelden.

Jan Theeuwes van de VU: ‘Hoe unieker het beeld, hoe meer we geneigd zijn te reageren’

Jan Theeuwes, Professor Cognitieve Psychologie aan de Vrije Universiteit (VU) Amsterdam, houdt zich dagelijks bezig met onderzoek naar hoe wij onze aandacht richten in de visuele wereld. Dat beeld meer impact heeft dan tekst is bekend. Je onthoudt 20% van wat je leest en 80% van wat je ziet. Binnen de communicatie en marketing maken professionals veelvuldig gebruik van die kennis.

Le Mag., het online magazine van Lamar communicatie

Heb je ons online magazine al gezien? In samenwerking met Instant Magazine geven we twee keer per jaar Le Mag. uit. In dit online magazine delen we kennis, interviewen we vakgenoten en geven we handige tips. Kan jouw contentmarketing wel een boost gebruiken? Schrijf je in en je ontvangt van ons een mailtje als het nieuwe nummer online staat. Een link naar de vorige nummers vind je hier.