De perfecte 1e versie bestaat niet

Stel, je geeft een opdracht voor een tekst. Bijvoorbeeld voor de website, een magazine of het script voor een video. Je brieft de copywriter en maakt duidelijke afspraken over wat je verwacht. Drie dagen later open je opgetogen je mailbox met de tekst en wat denk je …

Wát staat hier? Wáár gaat dit over? Maar dít is niet wat ik bedoelde! De finesses van je product komen niet uit de verf. Het accent ligt op de verkeerde content. De tekst is veel te zakelijk. het moet echt allemaal anders.

Op één lijn?

Over het algemeen gaat het goed bij Lamar communicatie. Met een kleine aanpassing hier en daar zitten we met de eerste versie van een tekst meestal gewoon op het goede spoor. Maar een heel enkele keer is de klant totaal – onaangenaam – verrast met het resultaat. Terwijl je tijdens het briefingsgesprek toch echt op één lijn leek te zitten.

Doorzagen

Soms slaan we helemaal de plank mis, doordat de materie ingewikkeld is en we onvoldoende hebben doorgevraagd. Een andere boosdoener is een deadline die koste wat kost gehaald moet worden. De nood is hoog en de tekst moet er snel-snel doorheen worden gejast. Aan klantzijde levert dat vaak een onvolledige briefing op, omdat er geen tijd is geweest om goed te inventariseren wat er nu precies gecommuniceerd moet worden. En ja, ook wij zijn schuldig, want wij zijn er om de klant volledig door te zagen over het hoe, wat, waar, wanneer en waarom eigenlijk? In onze bereidheid snel te leveren vergeten we dat soms.

Voortschrijdend inzicht

Een andere keer wil de klant veel te veel zeggen in weinig woorden. Dat wringt. Aan ons de taak om de essentie boven water te krijgen en de verwachtingen goed te managen. Tot slot is er bijna altijd sprake van voortschrijdend inzicht. Soms weet je nu eenmaal niet wat je eigenlijk precies wil vertellen. Pas als je het resultaat ziet, bedenk je hoe je de content wél voor je ziet. Lastig, maar ook begrijpelijk. Daarom zeggen wij: ‘First drafts don’t have to be perfect. They just have to be written’.

Microfoon als symbool voor tone of voice en persona's

Met wie spreek ik?  

Je kunt pas gericht communiceren als je weet wie je publiek is. Volgens velen is de eerste stap in effectieve communicatie het vaststellen van je ‘persona’: de denkbeeldige persoon die je wilt bereiken. Maar hoe relevant zijn persona’s tegenwoordig nog? 

‘Schrijftraining is organisatieverandering’

Louise Cornelis is zelfstandig tekst- en communicatie-adviseur. Ze helpt schrijvende professionals in organisaties betere teksten te maken. Door training, coaching, tekstadvies en redactie. Louise traint onder meer Haagse ambtenaren in het resultaatgericht rapporteren, samen met Lyanne. Bij een kop koffie spraken ze over nut en noodzaak van schrijftrainingen.

Contact

H.J.E. Wenkebachweg 123
1096 AM Amsterdam
020 760 26 70
[email protected]

Processing...
Thank you! Your subscription has been confirmed. You'll hear from us soon.
Meld je aan voor onze nieuwsbrief
En ontvang de beste content over content in je mailbox!
ErrorHere