Tip van de content coach:

Schrijven in 5 stappen

Schrijven: wij doen het elke dag. Maar ook bij ons gaat dat niet vanzelf. Tussen een leeg scherm en een goede tekst zitten ten minste 5 stappen. Het begint met een goede voorbereiding!

Stap 1: Bepaal het doel van je tekst

Wil je informeren, overtuigen, amuseren of de lezer in beweging krijgen? Het doel van je tekst bepaalt de inhoud en structuur.

Stap 2: Denk je de lezer in

Je doelgroep bepaalt de toon en stijl die je gebruikt. Spreek je ze aan met ‘je’ of met ‘u’? Hebben ze achtergrondkennis of weten ze nog van niks? Moeten of mogen ze je tekst lezen?

Stap 3: Bepaal wat je wilt vertellen

Bedenk wat de lezer echt moet weten. Schrijf de onderwerpen op en schrap alles wat niet nodig is als je kijkt naar doel en doelgroep. Het gaat om de essentie.

Stap 4: Zet de structuur op

Begin met je hoofdboodschap en werk die naar onder toe verder uit. Gebruik duidelijke (tussen)koppen om de inhoud van je alinea’s te duiden. Heb je belangrijke punten uit te lichten? Gebruik dan bullets. En vergeet je call to action niet.

Stap 5: Schrijf!

Met de eerste 4 stappen leg je de basis voor een goede tekst. Denk nu niet té lang na, maar begin gewoon met schrijven. Schrijf dóór en redigeer pas daarna. Leg je tekst weg en kijk er de volgende dag nog eens kritisch naar: staat alles er begrijpelijk in, is alle informatie nodig (schrijven = schrappen), klopt de structuur en is de tekst foutloos?

Schrijven in drie rondes

Schrijven is ons werk en onze passie. Ook al líjkt een stuk er bij ons zo uit te rollen, iedere tekst schrijven we in drie rondes. En dat werkt heel effectief. We leggen je uit hoe je te werk gaat..

Contentmarketing: wat wil je nu eigenlijk bereiken?

‘I have a dream’ van Martin Luther King ging de boeken in als één van de meest inspirerende speeches uit de geschiedenis. Wat betreft impact valt daar weinig op af te dingen. Maar of Luther Kings doelstellingen hadden gepast in een contentstrategie, is de vraag.

Processing...
Thank you! Your subscription has been confirmed. You'll hear from us soon.
Meld je aan voor onze nieuwsbrief
En ontvang de beste content over content in je mailbox!
ErrorHere