Tip van de content coach:

Schrijven in 5 stappen

Schrijven: wij doen het elke dag. Maar ook bij ons gaat dat niet vanzelf. Tussen een leeg scherm en een goede tekst zitten ten minste 5 stappen. Het begint met een goede voorbereiding!

Stap 1: Bepaal het doel van je tekst

Wil je informeren, overtuigen, amuseren of de lezer in beweging krijgen? Het doel van je tekst bepaalt de inhoud en structuur.

Stap 2: Denk je de lezer in

Je doelgroep bepaalt de toon en stijl die je gebruikt. Spreek je ze aan met ‘je’ of met ‘u’? Hebben ze achtergrondkennis of weten ze nog van niks? Moeten of mogen ze je tekst lezen?

Stap 3: Bepaal wat je wilt vertellen

Bedenk wat de lezer echt moet weten. Schrijf de onderwerpen op en schrap alles wat niet nodig is als je kijkt naar doel en doelgroep. Het gaat om de essentie.

Stap 4: Zet de structuur op

Begin met je hoofdboodschap en werk die naar onder toe verder uit. Gebruik duidelijke (tussen)koppen om de inhoud van je alinea’s te duiden. Heb je belangrijke punten uit te lichten? Gebruik dan bullets. En vergeet je call to action niet.

Stap 5: Schrijf!

Met de eerste 4 stappen leg je de basis voor een goede tekst. Denk nu niet té lang na, maar begin gewoon met schrijven. Schrijf dóór en redigeer pas daarna. Leg je tekst weg en kijk er de volgende dag nog eens kritisch naar: staat alles er begrijpelijk in, is alle informatie nodig (schrijven = schrappen), klopt de structuur en is de tekst foutloos?

Dat wat je wilt is … dat wat je het eerst zegt

Het vervelende van dingen die je vooral niet moet doen, is dat het – al is het nog zo waar – betuttelend overkomt én vervolgens ook nog eens niet blijft plakken in je bovenkamer. Benoem daarom altijd meteen dátgene waarvan je wilt dat je lezers het wél onthouden of doen.

‘Schrijftraining is organisatieverandering’

Louise Cornelis is zelfstandig tekst- en communicatie-adviseur. Ze helpt schrijvende professionals in organisaties betere teksten te maken. Door training, coaching, tekstadvies en redactie. Louise traint onder meer Haagse ambtenaren in het resultaatgericht rapporteren, samen met Lyanne. Bij een kop koffie spraken ze over nut en noodzaak van schrijftrainingen.

Le Mag., het online magazine van Lamar communicatie

Heb je ons online magazine al gezien? In samenwerking met Instant Magazine geven we twee keer per jaar Le Mag. uit. In dit online magazine delen we kennis, interviewen we vakgenoten en geven we handige tips. Kan jouw contentmarketing wel een boost gebruiken? Schrijf je in en je ontvangt van ons een mailtje als het nieuwe nummer online staat. Een link naar de vorige nummers vind je hier.