Victor Lamme, hoogleraar cognitieve neurowetenschap

‘Pensioencommunicatie slaat vaak plank mis’

Waarom zorgen mensen niet (genoeg) voor hun pensioen? Helpt het als pensioenfondsen transparanter worden en helderder communiceren? Dit was een van de vragen die centraal stonden tijden het Zwitserleven Pensioenevent. De spreker die zijn licht liet schijnen over pensioencommunicatie, was prof. dr. Victor Lamme, hoogleraar cognitieve neurowetenschap aan de UvA.

‘Niets is zo belangrijk voor een bedrijf of instituut als vertrouwen. Het nieuwe toverwoord is transparantie: als we mensen maar precies vertellen wat we doen en waarom, komt het vertrouwen vanzelf. Maar hersenwetenschap en psychologie vertellen een ander verhaal. Vertrouwen is een irrationele emotie en transparantie is juist funest voor het vertrouwen in elkaar. Met transparantie en bewustwording bereiken we dus precies het tegenovergestelde van wat er mee wordt beoogd. Het idee over transparante pensioencommunicatie slaat dan ook vaak de plank mis.’

Buiten dat het een boeiende en humoristische presentatie was, gaf het ons veel stof om over na te denken. Want ja, we willen zo transparant mogelijk communiceren en binnen die communicatie zetten we neuromarketing in om een zo goed mogelijk resultaat te behalen (lees: bewustwording creëren en tot actie aanzetten). Maar, bereiken we daarmee wel het gewenste doel? En zo nee, welke alternatieven zijn er? In ons werk zoeken we dan ook continu naar de juiste balans tussen klant, tekstschrijver en doelgroep, en tussen aannames, wetenschap en ervaring.

Contentkracht op bestelling

Of we tijdelijk redacteuren konden detacheren, was de vraag van het LUMC. Natúúrlijk kan dat, was ons antwoord. Want Lamar communicatie levert contentkrachten op bestelling.

Hoe vind ik een eigen geluid voor mijn organisatie?

Met je tone of voice laat je jouw doelgroep in woorden en tekst ervaren, wie of wat voor organisatie je bent. Een goede tone of voice is dus geen doel op zich, maar een middel om je identiteit (passend) te communiceren. Hoe bepaal je als organisatie dan jouw tone of voice?

Processing...
Thank you! Your subscription has been confirmed. You'll hear from us soon.
Meld je aan voor onze nieuwsbrief
En ontvang de beste content over content in je mailbox!
ErrorHere