Victor Lamme, hoogleraar cognitieve neurowetenschap

‘Pensioencommunicatie slaat vaak plank mis’

Waarom zorgen mensen niet (genoeg) voor hun pensioen? Helpt het als pensioenfondsen transparanter worden en helderder communiceren? Dit was een van de vragen die centraal stonden tijden het Zwitserleven Pensioenevent. De spreker die zijn licht liet schijnen over pensioencommunicatie, was prof. dr. Victor Lamme, hoogleraar cognitieve neurowetenschap aan de UvA.

‘Niets is zo belangrijk voor een bedrijf of instituut als vertrouwen. Het nieuwe toverwoord is transparantie: als we mensen maar precies vertellen wat we doen en waarom, komt het vertrouwen vanzelf. Maar hersenwetenschap en psychologie vertellen een ander verhaal. Vertrouwen is een irrationele emotie en transparantie is juist funest voor het vertrouwen in elkaar. Met transparantie en bewustwording bereiken we dus precies het tegenovergestelde van wat er mee wordt beoogd. Het idee over transparante pensioencommunicatie slaat dan ook vaak de plank mis.’

Buiten dat het een boeiende en humoristische presentatie was, gaf het ons veel stof om over na te denken. Want ja, we willen zo transparant mogelijk communiceren en binnen die communicatie zetten we neuromarketing in om een zo goed mogelijk resultaat te behalen (lees: bewustwording creëren en tot actie aanzetten). Maar, bereiken we daarmee wel het gewenste doel? En zo nee, welke alternatieven zijn er? In ons werk zoeken we dan ook continu naar de juiste balans tussen klant, tekstschrijver en doelgroep, en tussen aannames, wetenschap en ervaring.

Els Rozenbroek van saarmagazine.nl: ‘Wat is het leuk online!’

Ze vond het doodeng om alle schepen achter zich te verbranden en te starten met een online magazine. Maar nu…

Haal méér uit je content met de workshop contentmappen

Haal méér uit je content én zorg dat je zorgvuldig gemaakte content gevonden wordt. Dat doe je met contentmappen. Wij geven je met een workshop de tools in handen om zelf aan de slag te gaan.

Le Mag., het online magazine van Lamar communicatie

Heb je ons online magazine al gezien? In samenwerking met Instant Magazine geven we twee keer per jaar Le Mag. uit. In dit online magazine delen we kennis, interviewen we vakgenoten en geven we handige tips. Kan jouw contentmarketing wel een boost gebruiken? Schrijf je in en je ontvangt van ons een mailtje als het nieuwe nummer online staat. Een link naar de vorige nummers vind je hier.