Victor Lamme, hoogleraar cognitieve neurowetenschap

‘Pensioencommunicatie slaat vaak plank mis’

Waarom zorgen mensen niet (genoeg) voor hun pensioen? Helpt het als pensioenfondsen transparanter worden en helderder communiceren? Dit was een van de vragen die centraal stonden tijden het Zwitserleven Pensioenevent. De spreker die zijn licht liet schijnen over pensioencommunicatie, was prof. dr. Victor Lamme, hoogleraar cognitieve neurowetenschap aan de UvA.

‘Niets is zo belangrijk voor een bedrijf of instituut als vertrouwen. Het nieuwe toverwoord is transparantie: als we mensen maar precies vertellen wat we doen en waarom, komt het vertrouwen vanzelf. Maar hersenwetenschap en psychologie vertellen een ander verhaal. Vertrouwen is een irrationele emotie en transparantie is juist funest voor het vertrouwen in elkaar. Met transparantie en bewustwording bereiken we dus precies het tegenovergestelde van wat er mee wordt beoogd. Het idee over transparante pensioencommunicatie slaat dan ook vaak de plank mis.’

Buiten dat het een boeiende en humoristische presentatie was, gaf het ons veel stof om over na te denken. Want ja, we willen zo transparant mogelijk communiceren en binnen die communicatie zetten we neuromarketing in om een zo goed mogelijk resultaat te behalen (lees: bewustwording creëren en tot actie aanzetten). Maar, bereiken we daarmee wel het gewenste doel? En zo nee, welke alternatieven zijn er? In ons werk zoeken we dan ook continu naar de juiste balans tussen klant, tekstschrijver en doelgroep, en tussen aannames, wetenschap en ervaring.

Contentstrategie en content delen

Content delen: een goede voorbereiding is het halve werk

Heb je veel kennis in huis en wil je die delen met je klanten? Of wil je jouw doelgroep enthousiast maken voor jouw product, door verhalen en belevenissen van anderen te vertellen? Denk dan eerst na over je strategie. En plan vervolgens je activiteiten, zodat je ze goed kunt managen.

Sticky notes

Neem tijd voor je contentstrategie!

Een online publicatie is geen doel op zich, maar een middel om je communicatiedoel te bereiken bij een specifieke doelgroep. Daarom is het goed om eerst goed over je contentstrategie na te denken. Zullen wij je helpen?

Contact

H.J.E. Wenkebachweg 123
1096 AM Amsterdam
020 760 26 70
[email protected]

Processing...
Thank you! Your subscription has been confirmed. You'll hear from us soon.
Meld je aan voor onze nieuwsbrief
En ontvang de beste content over content in je mailbox!
ErrorHere