Contentmarketing alias journalistiek

Als student op de School voor de Journalistiek wist ik maar al te goed dat ik me niet moest ophouden met ‘de vijand’: mijn medestudenten van de afdeling Voorlichting. Want voorlichting geven, dat stond zo ongeveer gelijk aan liegen. Later moest ik me in mijn werk als redacteur voor een vakblad vooral verre houden van ‘de marketeers’. Echte journalisten houden zich namelijk niet op met mensen die iets proberen te verkopen.

Kracht van verhalen

Inmiddels heb ik alle schotten zien vallen en eigenhandig afgebroken. Ik ging van een redactie naar een communicatieafdeling en later naar een marketingcommunicatiebureau. Ik zag collega-journalisten hun loopbaan als voorlichter vervolgen. En ik zag dat er bij hen en bij alle stappen die ik nam eigenlijk niet veel veranderde. Ik ben namelijk nog steeds een journalist, die gelooft in de kracht van verhalen die:

  • een intrinsieke motivatie hebben (lees: kloppen met de kernwaarden van de organisatie)
  • effectief communiceren (lees: met een duidelijke invalshoek zijn gemaakt)
  • uitnodigen tot lezen en delen (lees: aansluiten bij de doelgroep)

Relevant voor de doelgroep

Die journalistieke manier van werken in de communicatie heeft inmiddels een naam: contentmarketing. Dat leek een tijdje geleden helemaal nieuw, maar is dat eigenlijk helemaal niet. Het is feitelijk niet veel meer dan: stop met eenzijdig zenden, start de dialoog. En dacht ik soms van ‘t padje te zijn geraakt als journalist bij een communicatiebureau? Nee hoor! Het klopt juist als een bus, ik heet nu contentspecialist en ben in alles nog steeds een journalist die verhalen vertelt die relevant zijn voor de doelgroep.

Met je verhaal de plank misslaan

Verhalen blijven beter in ons brein kleven dan feiten en cijfers. Steeds meer organisaties willen daarom ‘iets’ met storytelling. Gaat dit altijd goed? Nou nee, bedrijven kunnen behoorlijk de plank misslaan. De 5 don’ts van storytelling.

Storytelling in de Noordoostpolder

Storytelling en vluchtelingen. Een krachtige combinatie. Want verhalen die raken zijn het beste uitgangspunt voor een goed gesprek.

Processing...
Thank you! Your subscription has been confirmed. You'll hear from us soon.
Meld je aan voor onze nieuwsbrief
En ontvang de beste content over content in je mailbox!
ErrorHere