Contentmarketing alias journalistiek

Als student op de School voor de Journalistiek wist ik maar al te goed dat ik me niet moest ophouden met ‘de vijand’: mijn medestudenten van de afdeling Voorlichting. Want voorlichting geven, dat stond zo ongeveer gelijk aan liegen. Later moest ik me in mijn werk als redacteur voor een vakblad vooral verre houden van ‘de marketeers’. Echte journalisten houden zich namelijk niet op met mensen die iets proberen te verkopen.

Kracht van verhalen

Inmiddels heb ik alle schotten zien vallen en eigenhandig afgebroken. Ik ging van een redactie naar een communicatieafdeling en later naar een marketingcommunicatiebureau. Ik zag collega-journalisten hun loopbaan als voorlichter vervolgen. En ik zag dat er bij hen en bij alle stappen die ik nam eigenlijk niet veel veranderde. Ik ben namelijk nog steeds een journalist, die gelooft in de kracht van verhalen die:

  • een intrinsieke motivatie hebben (lees: kloppen met de kernwaarden van de organisatie)
  • effectief communiceren (lees: met een duidelijke invalshoek zijn gemaakt)
  • uitnodigen tot lezen en delen (lees: aansluiten bij de doelgroep)

Relevant voor de doelgroep

Die journalistieke manier van werken in de communicatie heeft inmiddels een naam: contentmarketing. Dat leek een tijdje geleden helemaal nieuw, maar is dat eigenlijk helemaal niet. Het is feitelijk niet veel meer dan: stop met eenzijdig zenden, start de dialoog. En dacht ik soms van ‘t padje te zijn geraakt als journalist bij een communicatiebureau? Nee hoor! Het klopt juist als een bus, ik heet nu contentspecialist en ben in alles nog steeds een journalist die verhalen vertelt die relevant zijn voor de doelgroep.

Nieuwsbrief in email inbox

Zo lezen ze je nieuwsbrief wél

Nieuwsbrieven. Wie maakt ze niet? Maar zijn ze ook effectief? Wij krijgen regelmatig de vraag: ‘Hoe zorgen we dat onze nieuwsbrief wordt gelezen en gedeeld?’ We zetten 8 quickwins voor je op een rijtje.

Contentstrategie en content delen

Content delen: een goede voorbereiding is het halve werk

Heb je veel kennis in huis en wil je die delen met je klanten? Of wil je jouw doelgroep enthousiast maken voor jouw product, door verhalen en belevenissen van anderen te vertellen? Denk dan eerst na over je strategie. En plan vervolgens je activiteiten, zodat je ze goed kunt managen.

Le Mag., het online magazine van Lamar communicatie

Heb je ons online magazine al gezien? In samenwerking met Instant Magazine geven we twee keer per jaar Le Mag. uit. In dit online magazine delen we kennis, interviewen we vakgenoten en geven we handige tips. Kan jouw contentmarketing wel een boost gebruiken? Schrijf je in en je ontvangt van ons een mailtje als het nieuwe nummer online staat. Een link naar de vorige nummers vind je hier.