Contentcreatie: je kunt veel zelf!

Wij zijn geen trainingsbureau. Maar we delen wel graag onze passie en kennis over contentcreatie. De contentcoach noemen we dat. Zo maken we het onze klanten gemakkelijker om zelf content te maken en te delen. Voor onze workshops op maat baseren we ons op bestaande teksten van klanten én werken we met de deelnemers aan teksten die toch al geschreven moeten worden. Een praktische aanpak, die garant staat voor optimaal rendement.

Workshop webredactie voor een overheidsinstelling

Lamar communicatie schreef de content voor de nieuwe website van een overheidsinstelling, op basis van een contentplan en copyplatform inclusief schrijfwijzer. Omdat de site na oplevering wordt bijgehouden door medewerkers van deze organisatie, verzorgde de content coach van Lamar communicatie een workshop. Vier uur lang werkten we intensief met het contentplan en copyplatform, en maakten we veel oefeningen. Dat leverde boeiende en inzichtelijke onderlinge discussies op. Want hoe houd je het kort en bondig als je veel te vertellen hebt? En hoe spreek je een zeer breed publiek aan zonder in Jip-en-Janneketaal te vervallen?

Effectieve content schrijven voor on- en offline middelen

Om zelf online en offline teksten te leren schrijven, deed een educatieve uitgeverij een beroep op de content coach van Lamar communicatie. We ontwikkelden een schrijfwijzer met afspraken over stijl, toon en aanspreekvorm, en algemene en specifieke taalrichtlijnen. Deze illustreerden we met voorbeelden uit de praktijk van de uitgeverij. Medewerkers van de uitgeverij bewerkten bestaande teksten en schreven nieuwe teksten die ze binnenkort toch moesten schrijven. Op een actieve manier maakten ze kennis met de goede aanpak van het schrijfproces en met doelgroepgericht schrijven. Ook leerden ze goede intro’s, streamers, koppen, tussenkoppen en kaders maken. Ten slotte werden afspraken gemaakt over het contentbeheer, om ervoor te zorgen dat hun website aansprekend blijft.

Workshop bladformule voor een gemeente

De bewoners van een middelgrote gemeente ontvangen verschillende informatieve wijkkranten. De gemeente wil daarop besparen. Bovendien wil de gemeente dat de bewoners zelf meer verhalen aanleveren, om mensen te motiveren zelf initiatief te nemen of aan te sluiten bij burgerinitiatieven. Om een bladformule te ontwikkelen voor de nieuwe verhalenkrant, organiseerden we een workshop. Niet alleen met redactieleden, maar juist ook met mensen uit het veld: bewoners, wijkmanagers en/of andere mensen die actief zijn in de wijk. In die workshop bepaalden we samen doel en doelgroep, en de pijlers en rubrieken voor de nieuwe krant. Ook toetsten we de tone of voice, welke onderwerpen wel of juist niet passen, en welke beeldtaal we hierbij zouden kunnen gebruiken. De resultaten van de workshop legden we vast in de uitgewerkte, breed gedragen bladformule.

Gerry McGovern: ‘Faciliteer de customer journey.’

Gerry McGovern was op 18 april jl. in Nederland voor een masterclass Measuring the Online Customer Experience en wij waren erbij.

‘Leven zonder media is een illusie’

‘Media zijn voor ons, als wat water is voor vissen’, aldus Mark Deuze, hoogleraar Mediastudies aan de Universiteit van Amsterdam. Volgens Deuze leven we niet met media, maar in media. We interviewden de auteur naar aanleiding van de publicatie van zijn boek ‘Leven in media’.

Processing...
Thank you! Your subscription has been confirmed. You'll hear from us soon.
Meld je aan voor onze nieuwsbrief
En ontvang de beste content over content in je mailbox!
ErrorHere