Zal ik mijn kennis met je delen?

Er is niks mis met ouder worden. Sterker nog, je staat steviger in je schoenen en leert elke dag beter waar je je wel en niet druk om moet maken. Daarnaast bouw je steeds meer ervaring op in de dingen die je graag doet. Bij mij is dat vooral ervaring in ondernemen, schrijven en adviseren. Ik vind het ontzettend verrijkend om die kennis te delen met mensen die er nog niet genoeg van hebben. Niet alleen voor hen, maar ook voor mezelf. Want als coach krijg je zeer regelmatig een spiegel voorgehouden.

Ondernemerscoach

Zo heb ik twee jaar lang twee vrouwelijke ondernemers gecoacht. Ze waren net gestart met hun onderneming en wilden graag doorgroeien. Het lastigst voor elke enthousiaste ondernemer is focussen. Want als ondernemer wil je immers alles en je wilt het NU. Dus hielp ik ze bij het ontwikkelen van hun groeiplan, sparden we over het wel of niet aannemen van personeel, dachten we na over een goeie positionering en maakten we een marketingplan voor meer klanten. Het coachen van die twee enthousiaste vrouwen werkte voor mijzelf als een spiegel. Regelmatig betrapte ik mezelf erop dat ik een van hen een advies gaf en me realiseerde: ‘oeps, maar dat doe ik zelf ook (niet) zo.’ Want zelfs als ervaren ondernemer mis je soms de focus en vooral de rust om daarover na te denken. Daarom ben ik nu nog steeds beschikbaar als coach voor kleine ondernemers.

Contentcoach

Ook de schrijftrainingen werken vaak als een spiegel. Om deelnemers goed te kunnen begeleiden, is het belangrijk je te realiseren hoe je eigen aanpak is. In de waan van de dag en op basis van je ervaring typ je zó een artikel weg. Vaak snap je eigenlijk niet wat anderen ingewikkeld vinden aan schrijven. Door het proces in mootjes te hakken, krijg je er grip op en kun je anderen laten ervaren wat je doet en hoe je dat doet. Om een goede tekst of advies te schrijven, begin je met het bouwen van een heldere structuur voor je document. Pas dan ga je schrijven. Natuurlijk maak je niet gelijk perfecte, foutloze zinnen, liever tik je eerst de inhoud losjes op. In tweede instantie ga je de tekst fijn slijpen voor een goed lopend resultaat.

Coachend leiderschap

De allerbeste spiegel houden mijn collega’s me elke dag weer voor. Het coachen van medewerkers komt immers neer op loslaten, niet te veel overnemen en het team zelf laten ervaren. Fouten maken mag: learning by doing. Ik weet het allemaal, maar sjonge, wat is dat lastig. Want ik weet zo goed wat ik wil en hoe ik het wil. En ik houd zo van mijn vak. Dus ik zou het ‘t liefste allemaal zelf doen. Was ik dan liever eenpitter gebleven? Helemaal niet. Juist het samenwerken met een professioneel, goed op elkaar ingespeeld team geeft me veel plezier. Mijn collega’s tikken me op mijn vingers als ik ze weer eens te veel op de huid zit. En gelukkig is dat ook iets wat groter wordt met het ouder worden: incasseringsvermogen!

Schrijven naar doelgroep

De juiste pensioeninformatie in een passende context en tone of voice.

Consumenten beter begrijpen? Neem eens een kijkje in hun brein!

Neuromarketing laat zien dat we het grootste deel van onze koopbeslissingen nemen op basis van intuïtie. Wat kunnen wij daar als contentmakers mee?