Eric van Essen, commercieel directeur Landal GreenParks

‘Gastgerichtheid zit in onze natuur’

Landal GreenParks deed al aan contentmarketing ver vóór het woord was uitgevonden. De basis van het verhaal van de vakantieaanbieder is vanaf de start authentiek: ontdek en beleef de natuur. Lamar werkt al bijna tien jaar samen met Landal om die kracht te versterken en breed in te zetten. Commercieel directeur Erik van Essen: ‘Als je merk, je product en je bedrijfscultuur kloppen, komen de verhalen vanzelf.’

‘Natuurlijk zorgen wij dat ons product goed is, dat de bungalows van alle gemakken zijn voorzien. Maar wij hebben al vanaf het begin aangevoeld dat je met alleen de verhuur van de bungalows het verschil niet gaat maken. Daarom ligt onze focus op alles eromheen: gastvrijheid, de prachtige omgeving. Daar zit ook de rijkdom van onze verhalen. En allemaal vanuit onze kernwaarden: respect voor elkaar en de omgeving, persoonlijke aandacht voor de gasten en samenwerken met elkaar en de juiste partners.’

Beleving in de natuur

Twintig jaar geleden startte Landal GreenParks met 14 parken, nu zijn dat er bijna 80 en staan ze al jaren in de top-10 van klantvriendelijkste bedrijven. Dan doe je iets goed. Volgens Van Essen zit de kracht van Landal in de schil om het ‘harde product’. ‘We investeren in onze medewerkers. Zij verzorgen de vakantie die een herinnering creëert bij onze gasten en hun verwachtingen overtreft.’ Daarnaast gaat Landal vol voor de beleving in de natuur. ‘Dat hebben we vanaf het begin gedaan. Nu gaan steeds meer bedrijven zich focussen op het lokale en lijkt het een hype. Maar wij deden dat al die tijd al.’

Inspirerende tocht

Volgens van Essen is de kracht van contentmarketing aansluiting zoeken bij de verhalen die er al zijn. ‘We hebben bijvoorbeeld een strategische samenwerking met Natuurmonumenten, die beide organisaties versterkt. Wij zorgen ervoor dat meer mensen zich bewust worden van het belang van de natuur. En Natuurmonumenten laat gasten van Landal de natuur beleven. Uit deze samenwerking halen we een schat aan relevante content voor onze gasten. Bijvoorbeeld door te zorgen dat er een boswachter op het park is, die ze meeneemt op een educatieve en inspirerende tocht over de Veluwe.’

Het verhaal van de leverancier

Ook regionale verankering is in de contentmarketing van Landal een steeds sterkere pijler. ‘Voorheen was de lokale kaasboer een leverancier van een regionaal product. Nu vertellen we het verhaal van die kaasboer en maken we het mogelijk dat onze gasten een bezoek aan de boerderij brengen om alles van dichtbij te beleven. Zo ontdekken we steeds meer verhalen in de samenwerkingsverbanden die we al hebben. En we zoeken altijd naar nieuwe partners die relevante content voor onze gasten leveren.’

Gericht op de doelgroep

Je doelgroep kennen en zien is in contentmarketing een belangrijke sleutel. Dat heeft Landal GreenParks goed voor ogen. Van Essen: ‘Wij zoeken steeds naar een goede mix van differentiatie, zodat we alle doelgroepen aanspreken. Dat werkt ook door in onze productontwikkeling. Een trampolinehal voor wat oudere kinderen, speciale hondenbungalows voor hondenbezitters, parken in de buurt van spectaculaire mountainbiketrails … in alles zoeken we relevante content en de beste manier om dat bij de doelgroep te brengen. Hoe gerichter, hoe beter.’

Eigen karakter

Volgens Van Essen is er geen boek waarin staat wie Landal is. Toch ademt de hele organisatie dezelfde waarden en spreekt iedereen dezelfde taal. ‘Het feit dat dat boek er niet is, beschouw ik als onze kracht. Er is een familiegevoel ontstaan. Onze waarden van twintig jaar geleden zijn nog steeds dezelfde. Natuurlijk groeien we mee met de wensen van onze gasten. Dan komt er een vaatwasser en overal wifi. Of we voorzien in de behoefte aan een nog rijkere beleving door e-bikes te verhuren en gasten te laten blowcarten. Maar ons karakter is hetzelfde gebleven. En dat klinkt door in ons verhaal. Of je nu voor het eerst een DM ontvangt of al voor het tiende jaar onze parken bezoekt.’

Te koop: Ons leven in dit huis

Verhalen horen of lezen van merken of producten zijn we inmiddels wel gewend. Maar er zijn nog plekken te vinden waar je toch even gek staat te kijken als je niet het geijkte standaard tekstje leest, maar een persoonlijk verhaal. Zo’n plek is Funda, waar dan opeens niet een setje vierkante meters maar iemands léven te koop staat.

Pensioencommunicatie in 60 seconden

Informatie over je pensioen of een nieuwe pensioenregeling uitleggen kan ook kort en bondig. Kijk maar!