Unieke kenmerken van een digitale publicatie

Veel mensen denken bij een ‘digitale publicatie’ nog aan een bladerbare pdf, gemaakt als een papieren magazine. Of aan een uitbreiding van de website met verhalen en video’s. Maar een digitaal magazine, whitepaper of productbrochure heeft een aantal unieke kenmerken.

 

Heldere navigatie

Een digitale publicatie heeft een duidelijk begin en eind, cover en achterzijde. Bij een website weet je niet wanneer hij ‘uit’ is. Bovendien, hoewel een online magazine er uit ziet als een website, is de navigatie is heel anders. Een website heeft hoofdmenu’s en submenu’s, en bezoekers klikken door de website zonder doel. Wil je je klantreis wat meer sturen, dan is een magazine met een directe en duidelijke structuur heel geschikt.

 

Geen afleiding

Websites zitten vaak vol met afleidende elementen zoals advertenties, banners of andere onderwerpen. Lezers van een online publicatie blijven vaak langer op een pagina. Omdat je de publicatie kunt voorzien van mooie foto’s en coole video’s op volledig scherm, is aandacht gegarandeerd.

 

Relevante inhoud

Door de juiste combinatie van goed gekozen onderwerpen, spannende koppen, foto’s en video’s wordt een digitale publicatie aantrekkelijk om te lezen. En omdat je digitaal handige statistieken over het gedrag van je lezers kunt verzamelen, weet je welke content ze graag lezen. Dus uiteindelijk wordt je content steeds relevanter voor je doelgroep.

 

Visual storytelling

Sommige websites zijn rijk aan visuals, maar meestal bevatten ze vooral veel geschreven content. In een digitaal magazine kun je echt gebruikmaken van ‘visual storytelling’. Door lange en korte teksten af te wisselen en vooral door het gebruik van véél aantrekkelijk beeld.

 

Publicatiefrequentie

Een online publicatie is 24 uur per dag vindbaar. Ook oudere nummers zijn gemakkelijk te delen en in te zien. Soms is een tijdschrift een eenmalige uitgave.

 

Push-medium

Websites trekken bezoekers (pull medium). Iemand bezoekt een website omdat hij ergens naar zoekt of komt er per ongeluk terecht als hij op een advertentie of een link klikt. De verwijzingslink naar een online publicatie wordt gepusht. Omdat iemand klant is of zich heeft aangemeld, ontvangt hij de link naar de publicatie.

Goed. Ik studeer communicatie, wat nu?

Een paar weken geleden heeft Lamar communicatie een werkstudent in huis gehaald. Anouk is student communicatie- en informatiewetenschappen in Utrecht. In deze blog stelt ze zichzelf voor, vertelt ze over haar studie en haar ervaring tot nu toe bij Lamar communicatie.

Juliëtte Geers van Sdu: ‘De contentmarketingstrategie is niet van de afdeling Marketing & Communicatie!’

Een contentmarketingstrategie staat aan de basis van een organisatie. Het is geen campagne, geen project. Een contentmarketingstrategie gaat over het…

Gezocht: bevlogen tekstschrijver

Wegens vertrek van collega Koosje zijn we per direct op zoek naar een ambitieuze en creatieve tekstschrijver/eindredacteur. Je maakt content voor online en offline, en regelt het projectmanagement van je eigen producties. Daarbij werk je niet alleen nauw samen met de  communicatieadviseurs binnen het bureau, maar ook met klanten en samenwerkingspartners.