Te koop: Ons leven in dit huis

Op een pak melk staat tegenwoordig een mooi verhaal over de boer en zijn koeien. Het verhaal op je Tony hoef je niet eens meer te lezen want dat kun je onderhand dromen. Die fles wijn waar je fan van bent, koop je omdat je onder de indruk bent van het passievolle verhaal van de teler. En natuurlijk ga je het liefst naar dat ene taartenwinkeltje op de hoek omdat ze zulke mooie verhalen vertellen over de recepten van hun grootmoeders die ze gebruiken.

 

Charmant en ongeloofwaardig

Storytelling is onderdeel van ons dagelijks leven geworden. We kijken er eigenlijk niet meer van op. Grote merken zetten hun verhaal in de etalage. Kleine ondernemers maken er hun businessmodel van. Wij vinden het charmant, ongeloofwaardig, precies raak of juist vreselijk overdreven. Storytelling is een mooie techniek die werkt als je het op de juiste manier toepast.

 

Blij gevoel

Toch zijn er nog plekken waar je even gek staat te kijken als je een -persoonlijk- verhaal tegenkomt. Waar mensen de code lijken te doorbreken van de manier van communiceren. Zo’n plek is Funda. Als zovelen zit ik regelmatig naar huizen te staren met de gedachte ‘zou dát dan iets kunnen zijn voor ons’. Ik loop lijstjes door met cijfers. Oppervlakte, diepte van de tuin dat soort dingen. Maar eigenlijk wil je weten of het leuk wonen is daar. Of je buren gezellig zijn en of je elke dag op je fiets thuiskomt met een blij gevoel.

 

Baan erbij

Voor die informatie moet je langsgaan. Maar al die huizen bekijken is een baan erbij. En precies dát moeten de mensen hebben gedacht die besloten eens iets anders te doen op Funda dan de standaard tekst: ‘Neem een kijkje achter deze deur van deze charmante jaren-30 woning en laat je verrassen door het aangename licht en de sfeervolle afwerking.’ Zij besloten hun levensverhaal op te schrijven. Dat begint zo: ‘In de zomer van 1993 waren wij in Bussum op zoek naar een nieuw huis voor ons gezin. Op een van onze zoektochten liepen wij langs het huis aan de Voormeulenweg en zeiden gekscherend tegen elkaar “hier willen wij wel wonen”. Het toeval wil dat niet lang daarna nummer 73 te koop kwam.’

 

Altijd een oppas

De tuin komt tot leven in de passage: ‘Wij hadden toen twee kleine kinderen en twijfelden nog even over de achtertuin die lager ligt dan het terras. Die twijfel was snel weg toen wij ons realiseerden dat dit hoogteverschil een goede basis vormde voor een glijbaan.’ En als je als potentiële koper iets wil weten over de samenstelling van de buurt, dan word je ook op je wenken bediend: ‘De gezellige buurt heeft nog altijd een brede bewonersgroep, waardoor er altijd een oppas in de buurt was voor onze kinderen en onze kinderen later zelf weer dicht bij huis konden gaan oppassen.’

 

Afwijkende verkooptekst

Bussum staat niet bepaald bovenaan ons lijstje, maar ik merk dat het huis niet zo makkelijk uit mijn hoofd gaat. Door het verhaal zie je jezelf er lopen, zie je je kinderen er spelen en bak je er in je hoofd al een lekkere appeltaart. Hoewel ik wel even moest wennen aan de afwijkende verkooptekst, merk ik dat het werkt. Het maakt het huis meteen tot een plek waar geleefd wordt. Een plek die zoveel meer is dan vierkante meters, uit te breken muurtjes en een handig ingedeelde keuken. Een huis waar je door het verhaal al een kijkje hebt kunnen nemen.

Lamar communicatie als meest aantrekkelijke werkgever … (voor Suzanne)

Suzanne verzorgt het projectmanagement voor de afdeling Arbeidsmarktcommunicatie van het LUMC. In haar debuutblog vertelt ze over haar werkzaamheden voor het LUMC én neemt ze het werkgeverschap van Lamar communicatie onder de loep.

Storytelling in de Noordoostpolder

Storytelling en vluchtelingen. Een krachtige combinatie. Want verhalen die raken zijn het beste uitgangspunt voor een goed gesprek.