Victor Lamme, hoogleraar cognitieve neurowetenschap

‘Pensioencommunicatie slaat vaak plank mis’

Waarom zorgen mensen niet (genoeg) voor hun pensioen? Helpt het als pensioenfondsen transparanter worden en helderder communiceren? Dit was een van de vragen die centraal stonden tijden het Zwitserleven Pensioenevent. De spreker die hierover zijn licht liet schijnen, was prof. dr. Victor Lamme, hoogleraar cognitieve neurowetenschap aan de UvA.

‘Niets is zo belangrijk voor een bedrijf of instituut als vertrouwen. Het nieuwe toverwoord is transparantie: als we mensen maar precies vertellen wat we doen en waarom, komt het vertrouwen vanzelf. Maar hersenwetenschap en psychologie vertellen een ander verhaal. Vertrouwen is een irrationele emotie en transparantie is juist funest voor het vertrouwen in elkaar. Met transparantie en bewustwording bereiken we dus precies het tegenovergestelde van wat er mee wordt beoogd. Het idee over transparante pensioencommunicatie slaat dan ook vaak de plank mis.’

Buiten dat het een boeiende en humoristische presentatie was, gaf het ons veel stof om over na te denken. Want ja, we willen zo transparant mogelijk communiceren en binnen die communicatie zetten we neuromarketing in om een zo goed mogelijk resultaat te behalen (lees: bewustwording creëren en tot actie aanzetten). Maar, bereiken we daarmee wel het gewenste doel? En zo nee, welke alternatieven zijn er? In ons werk zoeken we dan ook continu naar de juiste balans tussen klant, tekstschrijver en doelgroep, en tussen aannames, wetenschap en ervaring.

Haal méér uit je content met de workshop contentmappen

Haal méér uit je content én zorg dat je zorgvuldig gemaakte content gevonden wordt. Dat doe je met contentmappen. Wij geven je met een workshop de tools in handen om zelf aan de slag te gaan.

Training en coaching volgens Koosje

‘Veel mensen hikken enorm aan tegen het schrijven van een tekst. Ik laat ze ervaren hoe je toch gestructureerd aan…