In 4 stappen de juiste tone of voice kiezen én toepassen

Hoe vind ik een eigen geluid voor mijn organisatie?

Met je tone of voice laat je jouw doelgroep in woorden en tekst ervaren, wie of wat voor organisatie je bent. Een goede tone of voice is dus geen doel op zich, maar een middel om je identiteit (passend) te communiceren.

Hoe bepaal je jouw tone of voice?

 

1. Begin bij het begin: wat voor soort ondernemer of organisatie ben je? Schrijf eens op welke kwaliteiten passen bij het bedrijfskarakter en vraag ook wat anderen van jou vinden. Ben je professioneel, betrouwbaar, luxueus, creatief, humoristisch, gespecialiseerd, toegankelijk, klein maar fijn, all round, slechts voor de happy few, vriendelijk, inspirerend

 

2. Bepaal het doel van je communicatie: wat moet de impact zijn op je (potentiële) klanten? Wil je informeren, vermaken, je kennis delen, iets verkopen, aanzetten tot actie, de betrokkenheid vergroten, je autoriteit laten zien, iets onderwijzen …

 

3. Wat moet de sfeer van jouw teksten zijn en welk gevoel krijgen je klanten bij het lezen? Ben jij persoonlijk, zakelijk, no nonsense en down to earth, meedenkend, eerlijk, direct, informeel, kritisch, vermakelijk …

 

4. Op basis van de uitkomsten bij 1, 2 en 3 kies je de taal die hierbij past: je schrijft simpel, met jargon, uitvoerig, zonder omhaal, luchtig, kort en goed, complex …

 

Deze 4 punten leggen de basis voor jouw tone of voice. Per middel kun je je tone of voice nog iets aanpassen, in een DM-actie kom je nu eenmaal direct to the point en in een reactie op een klacht toon je je (hopelijk) betrokken.

 

Hoe dan ook, ook voor schrijven geldt: oefening baart kunst. Probeer eens wat verschillende tekstjes over jezelf of jouw organisatie te maken en laat een collega, vriend of buurman hier kritisch naar kijken. Past wát en hóé je het schrijft bij jou?

 

Wil je meer lezen over hoe jij contentmarketing succesvol kunt inzetten? Lees Le Mag., het online magazine van Lamar communicatie.

 

Inspiratie nodig voor jouw tone of voice? Download onze handige infographic:

 

Man met telefoon wacht op de trein

Unieke kenmerken van een digitale publicatie

Een digitaal magazine, jaarverslag of event paper is écht iets anders dan een website of bladerbare pdf. Zo kent een digitale publicatie een heldere navigatie, bevat het minder afleiding en kun je het voorzien van relevante, gepersonaliseerde inhoud.

Privacy statement

Lamar communicatie respecteert de privacy van bezoekers van de website en draagt er zorg voor dat de (persoonlijke) informatie die…

Le Mag., het online magazine van Lamar communicatie

Heb je ons online magazine al gezien? In samenwerking met Instant Magazine geven we twee keer per jaar Le Mag. uit. In dit online magazine delen we kennis, interviewen we vakgenoten en geven we handige tips. Kan jouw contentmarketing wel een boost gebruiken? Schrijf je in en je ontvangt van ons een mailtje als het nieuwe nummer online staat. Een link naar de vorige nummers vind je hier.