Goed. Ik studeer communicatie, wat nu?

Een paar weken geleden ben ik aan de slag gegaan bij Lamar communicatie. Een paar uurtjes in de week geven mij een goeie kijk op de gang van zaken binnen het bedrijf. Hoe gaat het er nu eigenlijk aan toe op een communicatiebureau? Waar kom ik misschien terecht wanneer ik mijn studie heb afgerond? Door wekelijks twee ochtenden mee te helpen met alle voorkomende werkzaamheden, kan ik deze vragen langzaamaan beantwoorden voor mijzelf.

Ik ben Anouk Weverling, tweedejaars student Communicatie- en informatiewetenschappen aan de Universiteit van Utrecht. Als je vertelt dat je communicatie studeert, vragen veel mensen wat dat nou eigenlijk inhoudt. Dat is een goede vraag! Ook na mijn eerste jaar voltooid te hebben, vind ik het nog steeds lastig deze vraag te beantwoorden. De studie is, zeker het eerste jaar, heel erg breed. Communicatie bestaat op allerlei niveaus en platformen. Zo behandelen we tekst, gesprek en media. Ik vind het allemaal leuk! In een cursus gingen we echt zelf aan de slag met een tekst. Dat vond ik toch wel het leukste. We mochten een pagina van een medische website onder handen nemen. De opdracht begon met analyses uitvoeren en de problemen in de tekst vaststellen. Daarna bepaalden we de doelen en herschreven we uiteindelijk de tekst. Dit alles hebben we ook getest. Bereikte de herschreven tekst nu beter zijn doelen dan de originele tekst? Ja! De herschreven tekst was beter, omdat de lezer beter geactiveerd werd tot actie en overtuigd werd dat actie nodig is. Nu is het afwachten of onze tekst gepubliceerd gaat worden op diezelfde website.

De onderwerpen die verder nog aan bod komen in het eerste jaar zijn; taal, beeld, marketing, filmindustrie, digitale media en communicatie binnen organisaties en bedrijven. Van alles dus! Je kan je waarschijnlijk wel voorstellen dat het lastig is een richting te kiezen waar je je verder in wilt verdiepen. Nu ga ik beginnen aan het tweede jaar en ik ben heel nieuwsgierig of het begrip communicatie wat meer concreet gaat worden. Ik heb een keuze kunnen maken en ik ga de tekstuele richting op van communicatie. Verder ga ik mij verdiepen in interculturele communicatie.

Terug naar Lamar communicatie: Wat ik zoal doe bij Lamar communicatie is elke week anders. Het blijft niet alleen bij theezetten en telefoontjes opnemen, nee hoor! Ik mag planningen maken, overzichten invullen, meehelpen met projecten voor klanten en een beetje research doen. Het klinkt misschien niet zo spannend, maar het is voor mij een mooie kans om kennis en ervaring op te doen. En saai dat is het zeker niet, want elke week is weer een verrassing!

Ik kijk er naar uit nieuwe dingen te leren dit studiejaar en daarnaast lekker mee te werken en te helpen bij Lamar communicatie.

Verhalen om van te smullen

Men neme: een excentrieke chef-kok voor de broodnodige eigenzinnigheid, een enthousiaste documentairemaker voor het perfecte plaatjes en smullen maar!

Met je verhaal de plank misslaan

Verhalen blijven beter in ons brein kleven dan feiten en cijfers. Steeds meer organisaties willen daarom ‘iets’ met storytelling. Gaat dit altijd goed? Nou nee, bedrijven kunnen behoorlijk de plank misslaan. De 5 don’ts van storytelling.