Vakgenoten

Els Rozenbroek van saarmagazine.nl: ‘Wat is het leuk online!’

Ze vond het doodeng om alle schepen achter zich te verbranden en te starten met een online magazine. Maar nu – acht maanden, een Mercur, dik 30.000 facebookvolgers en veel enthousiaste adverteerders later – wil ze nooit meer anders. Een interview met Els Rozenbroek, hoofdredacteur van saarmagazine.nl.

 

Wat is Saar Magazine?

‘Met een stel enthousiaste schrijvers maken we sinds 8 september 2016 een online magazine voor een vergeten doelgroep: 50+ vrouwen. Met een contentplatform, een dagelijkse nieuwsbrief en een aantal posts per dag voeden en inspireren we vrouwen over alle leuke, pijnlijke, hippe, dramatische en hilarische kanten van het ouder worden.’

 

Hoezo 50+ vrouwen?

‘Het is een gat in de markt. Niet alleen in de bladenwereld maar ook marketeers zien vrouwen (en mannen) van 50 tot de dood als één amorfe massa. Neem nu de 50PlusBeurs. Daar gaat het over trapliften, rollators en eeuwigdurende vakanties. Maar wij 50+ vrouwen hebben helemaal geen tijd voor eeuwigdurende vakanties. We werken nog gewoon. Omdat we het leuk vinden of omdat het moet voor de hypotheek.

In de reclamewereld heerst de overtuiging dat mensen van boven de 50 niet meer te beïnvloeden zijn. Maar we hebben geld en geven het uit, we consumeren al ons hele leven en gaan daar mee door. Bovendien worden we online de hele dag bestookt met leuke dingen. En vrouwen – van alle leeftijden – zijn nog altijd de beslisser in huis. Of het nu gaat om vakanties of auto’s.’

 

Wat onderscheidt Saar van andere vrouwenbladen?

‘De makers van Saar zijn zelf ook 50+. We vertellen de waarheid, de botte waarheid over alle aspecten van het ouder worden.. En we schuwen taboes niet. Als je uit de traditionele vrouwenbladenwereld komt, heb je geleerd te verhullen, alles zachter te maken, om te voorkomen dat lezers geschokt zijn of dat je in een discussie terecht komt. Eigenlijk gek, want lezeressen voelen feilloos aan wat fake is en wat niet. Wij putten uit onze eigen belevingswereld en willen zonder schaamte, maar mét humor heel persoonlijk zijn. En als dat niet goed valt en we ontvangen boze reacties, dan vinden we dat fijn. Een boze lezer is ten slotte een betrokken lezer!’

 

Waar heb je dat geleerd?

‘Ik stond aan de wieg van LINDA., en was veertien jaar de eindredacteur van het blad. Degene die de toon bepaalde. Nu is LINDA. het enige vrouwenblad waarvan de oplage groeit. Ik denk dat dat is omdat de journalistiek in LINDA.. ook zo eerlijk is. Het is wat het is. Het is ook het enige blad waar foto’s van en artikelen over vrouwen boven de 45 in staan. Bij de andere vrouwentitels lijkt het alsof het leven stopt na 38.’

 

Is Saar een grachtengordelblad?

‘Het leuke aan online publiceren is dat je voortdurend kunt zien wie, waar het magazine bekijken. En dat zijn juist ook veel vrouwen uit de provincie. Niet zo gek natuurlijk, vrouwen zijn allemaal hetzelfde en lopen allemaal tegen hetzelfde aan. Wel hebben ze denk ik in Twente en Zeeland een groter gevoel voor humor dan in de grachtengordel!’

 

Wat zijn de contentpijlers?

‘Omdat we eigenwijs zijn en Saar maken vanuit onze eigen belevingswereld – niks doelgroeponderzoek en ijkpersonen – waren de contentpijlers snel bedacht. Zo schrijven we onder meer over familie en vrienden, rimpels en kwalen, werk en geld, en seks en relaties. Verder hebben we geen vaste contentformule. We leren van de reacties van de bezoekers, meten voortdurend welke content goed scoort en passen de artikelen daaraan aan.’

 

Wie maken Saar?

‘Ik werk met een team van vijf contentmakers. Dat zijn allemaal vrouwen van 50+. Voorwaarde om aan Saar bij te dragen is dat je kunt schrijven, maar vooral dat je dat bloedeerlijk onder je eigen naam durft. Briefen is niet nodig, alle schrijvers lopen over van ideeën en leveren elke week twee of drie goede stukken aan. Omdat we de hele dag meten hoe Saar wordt gelezen, weten we wat wel en niet scoort en waar we moeten bijsturen. Zo is het nog lastig om toegankelijke, persoonlijke stukken over geld te maken. We schrijven allemaal vanuit emotie en kennelijk kleeft er niet veel emotie aan geld.’

 

Hoe plan je de content?

‘Op maandag plan ik alle 28 stukken voor de hele week in. Ik zorg ervoor dat er elke dag een nieuwsbrief naar onze abonnees gaat, met ankeilers voor vier nieuwe artikelen. En dat er elke dag meerdere posts op Facebook verschijnen. Als alles is ingericht, beginnen we met de content voor de volgende week.’

 

Wat is het verdienmodel?

‘We bieden onze lezers gratis relevante content aan. Dat houden we natuurlijk niet vol als we er niet iets mee verdienen. Nu ons bereik stijgt – we schommelen tussen de 110 – 150.000 unieke bezoekers per maand – worden we steeds interessanter voor adverteerders. Dus verkopen we banners en schrijven we branded content. Maar we zijn uitermate transparant. We zetten er duidelijk bij met welke adverteerder het een samenwerking is.’

 

Waar was je eigenlijk zo bang voor toen je begon met Saar?

‘Online is zó direct. Je wordt ter plekke afgerekend op wat je hebt geschreven. Stel nou dat er alleen maar zure reacties waren gekomen? Of, nog veel erger dan zure reacties, helemaal geen reacties? En helemaal geen likes? Maar kennelijk werkt het om vanuit je eigen passie of behoefte een eerlijk online magazine te maken.’

 

Online tijdschrift saarmagazine.nl kent zijn doelgroep door en door. Weet jij waar je doelgroep van wakker ligt Lees Le Mag., ons online magazine en leer hoe belangrijk dat is als je met contentmarketing je doel wilt bereiken.

‘Gastgerichtheid zit in onze natuur’

Landal GreenParks deed al aan contentmarketing ver vóór het woord was uitgevonden. De basis van het verhaal van de vakantieaanbieder is vanaf de start authentiek: ontdek en beleef de natuur. Lamar communicatie werkt al bijna tien jaar samen met Landal om die kracht te versterken en breed in te zetten. Commercieel Directeur Erik van Essen: ‘Als je merk, je product en je bedrijfscultuur kloppen, komen de verhalen vanzelf.’

Communicatie: samenwerking met iedereen!

Lamar communicatie heeft twee stagiairs van de Taalunie over de vloer. Valeria Maiboroda uit Oekraïne en Ghina Salsabila uit Indonesië studeren allebei Nederlands. Voor Lamar communicatie schreven zij hun eerste blog!