Een heldere informatiearchitectuur als basis voor een gebruiksvriendelijke website

Een heldere informatiearchitectuur is het fundament voor een gebruiksvriendelijke website. Het betekent dat je content goed georganiseerd, gestructureerd en gelabeld is. Dit draagt bij aan de vindbaarheid van de informatie op je website, en dat zorgt weer voor tevreden bezoekers. Het is dus belangrijk dat de informatiearchitectuur goed is uitgedacht, voor je begint met een (re)design project.

Dat een heldere informatiearchitectuur de basis vormt lijkt logisch, maar toch wordt er in de praktijk vaak niet zo gewerkt. Voordat alle content is geïnventariseerd, zijn de eerste mockups van het design vaak al klaar. Zo heb je nog geen goede inschatting kunnen maken van het volume en de complexiteit van de content. Daarnaast ga je direct al uit van een bepaalde navigatiestructuur; de locatie van een navigatiemenu en de grootte hiervan zijn namelijk van grote invloed op het design van de website. Zo kan het zomaar gebeuren dat je later in het proces een ideale informatiearchitectuur moet ombuigen naar iets dat binnen het ontwerp past, maar niet meer de beste oplossing is voor de indeling van je website.

Informatiearchitectuur = navigatie?

De informatiearchitectuur kan je vergelijken met een ijsberg, slechts een deel is aan de oppervlakte zichtbaar als de navigatie. De informatiearchitectuur is meestal uitgewerkt in Excel spreadsheets, en biedt een overzicht van álle informatie. Wij noemen dat ook wel het contentplan. Dit plan ziet een bezoeker niet terug in de website, maar de organisatie van content vormt wel de basis voor een heldere navigatie van de website.

Zoekdoel van de bezoeker

De navigatie helpt de bezoeker zijn weg te vinden in de brij aan informatie die je aanbiedt. Het navigatiemenu heeft eigenlijk verschillende functies. Zo krijgt de bezoeker niet alleen een idee van de structuur van de site, de ordening in hoofd- en subitems geeft ook een indicatie van de belangrijkheid van de informatie. Daarnaast toont een goede navigatie de samenhang tussen verschillende onderwerpen.

Labelen van je content

Een ander belangrijk element voor een gebruiksvriendelijke website is de formulering van de menutitels, ofwel de labels van je navigatie. Goede labels zijn concreet, op één manier te interpreteren en dekken de lading van de onderliggende content. Heldere labels bevorderen de vindbaarheid van je informatie, en zo vergroot je de kans dat een bezoeker vindt waar hij voor gekomen is. En, een tevreden bezoeker is de eerste stap naar een tevreden klant.

Te koop: Ons leven in dit huis

Verhalen horen of lezen van merken of producten zijn we inmiddels wel gewend. Maar er zijn nog plekken te vinden waar je toch even gek staat te kijken als je niet het geijkte standaard tekstje leest, maar een persoonlijk verhaal. Zo’n plek is Funda, waar dan opeens niet een setje vierkante meters maar iemands léven te koop staat.

Laptop content maken voor Vakspiegel

Wat voor vakman ben jij?

De Vakspiegel van Avéro Achmea biedt concrete handvatten voor ontwikkeling van vakmanschap voor financieel adviseurs. Lamar communicatie ontwikkelde content voor diverse middelen en kanalen om de Vakspiegel in rap tempo bekend te maken bij de doelgroep.

Le Mag., het online magazine van Lamar communicatie

Heb je ons online magazine al gezien? In samenwerking met Instant Magazine geven we twee keer per jaar Le Mag. uit. In dit online magazine delen we kennis, interviewen we vakgenoten en geven we handige tips. Kan jouw contentmarketing wel een boost gebruiken? Schrijf je in en je ontvangt van ons een mailtje als het nieuwe nummer online staat. Een link naar de vorige nummers vind je hier.