De perfecte 1e versie bestaat niet

Stel, je geeft een opdracht voor een tekst. Bijvoorbeeld voor de website, een magazine of het script voor een video. Je brieft de copywriter en maakt duidelijke afspraken over wat je verwacht. Drie dagen later open je opgetogen je mailbox met de tekst en wat denk je …

Wát staat hier? Wáár gaat dit over? Maar dít is niet wat ik bedoelde! De finesses van je product komen niet uit de verf. Het accent ligt op de verkeerde content. De tekst is veel te zakelijk. het moet echt allemaal anders.

Op één lijn?

Over het algemeen gaat het goed bij Lamar communicatie. Met een kleine aanpassing hier en daar zitten we met de eerste versie van een tekst meestal gewoon op het goede spoor. Maar een heel enkele keer is de klant totaal – onaangenaam – verrast met het resultaat. Terwijl je tijdens het briefingsgesprek toch echt op één lijn leek te zitten.

Doorzagen

Soms slaan we helemaal de plank mis, doordat de materie ingewikkeld is en we onvoldoende hebben doorgevraagd. Een andere boosdoener is een deadline die koste wat kost gehaald moet worden. De nood is hoog en de tekst moet er snel-snel doorheen worden gejast. Aan klantzijde levert dat vaak een onvolledige briefing op, omdat er geen tijd is geweest om goed te inventariseren wat er nu precies gecommuniceerd moet worden. En ja, ook wij zijn schuldig, want wij zijn er om de klant volledig door te zagen over het hoe, wat, waar, wanneer en waarom eigenlijk? In onze bereidheid snel te leveren vergeten we dat soms.

Voortschrijdend inzicht

Een andere keer wil de klant veel te veel zeggen in weinig woorden. Dat wringt. Aan ons de taak om de essentie boven water te krijgen en de verwachtingen goed te managen. Tot slot is er bijna altijd sprake van voortschrijdend inzicht. Soms weet je nu eenmaal niet wat je eigenlijk precies wil vertellen. Pas als je het resultaat ziet, bedenk je hoe je de content wél voor je ziet. Lastig, maar ook begrijpelijk. Daarom zeggen wij: ‘First drafts don’t have to be perfect. They just have to be written’.

Storytelling in de Noordoostpolder

Storytelling en vluchtelingen. Een krachtige combinatie. Want verhalen die raken zijn het beste uitgangspunt voor een goed gesprek.

Met je verhaal de plank misslaan

Verhalen blijven beter in ons brein kleven dan feiten en cijfers. Steeds meer organisaties willen daarom ‘iets’ met storytelling. Gaat dit altijd goed? Nou nee, bedrijven kunnen behoorlijk de plank misslaan. De 5 don’ts van storytelling.

Gezocht: bevlogen tekstschrijver

Wegens vertrek van collega Koosje zijn we per direct op zoek naar een ambitieuze en creatieve tekstschrijver/eindredacteur. Je maakt content voor online en offline, en regelt het projectmanagement van je eigen producties. Daarbij werk je niet alleen nauw samen met de  communicatieadviseurs binnen het bureau, maar ook met klanten en samenwerkingspartners.