Content delen: een goede voorbereiding is het halve werk

Heb je veel kennis in huis en wil je die delen met je klanten? Of wil je jouw doelgroep enthousiast maken voor jouw product, door verhalen en belevenissen van anderen te delen? Begin niet onvoorbereid. Denk eerst goed na over je contentstrategie. En plan vervolgens je activiteiten in een contentkalender, zodat je deze ook goed kunt managen.

Content delen doe je niet zomaar; je hebt een doel en een doelgroep voor ogen. Dat is de basis van de contentstrategie. Deze ontwikkelen we samen, bij voorkeur in een werksessie. In de contentstrategie leggen we vast welke content de ambities van de klant helpt verwezenlijken. En aan welke inhoud de doelgroep behoefte heeft. We bepalen welke contenttypes, via welk kanaal, met welk doel kunnen worden ingezet. De content per kanaal kan verschillen, maar de boodschappen ondersteunen elkaar of vullen elkaar aan.

Pijlers en thema’s

Op basis van de contentstrategie gaan we kijken over welke pijlers en thema’s we de komende periode gaan publiceren. Welke grote thema’s spelen er? Hoe kunnen we die opdelen in actuele, regelmatige korte online berichten? En over welke thema’s zouden we uitgebreider moeten publiceren? Die discussie vormt de basis voor verdeling van de content over de verschillende kanalen. Daarbij hoef je je niet te beperken tot de online kanalen, ook offline middelen kunnen een plekje in de contentkalender krijgen.

Contentkalender

De verschillende onderwerpen en rubrieken zetten we uit in een contentkalender . Deze zorgt voor een helder overzicht en een goede spreiding tussen onderwerpen en type content per kanaal. Ook geeft de kalender aanknopingspunten voor contentmapping: het opdelen van één thema in sub-onderwerpen, kanalen en contentvormen met verschillende invalshoeken. In de contentkalender houden we ruimte voor de actualiteit.

Niet alleen inhoudelijk, maar ook voor een heldere taakverdeling en het beheer van de content geven contentstrategie en – kalender veel houvast.

Geloof jij ook dat je resultaten kunt behalen door je content te delen? Bij een kop koffie bespreken we graag jouw mogelijkheden!

‘Schrijftraining is organisatieverandering’

Louise Cornelis is zelfstandig tekst- en communicatie-adviseur. Ze helpt schrijvende professionals in organisaties betere teksten te maken. Door training, coaching, tekstadvies en redactie. Louise traint onder meer Haagse ambtenaren in het resultaatgericht rapporteren, samen met Lyanne. Bij een kop koffie spraken ze over nut en noodzaak van schrijftrainingen.

1 … 2 … 3 … start!

Het pensioen is in beweging. Pensioencommunicatie moet duidelijker, toegankelijker en vooral: aanzetten tot actie wanneer het nog kan. Maar hoe?