39 doelen van contentmarketing (en er zijn er méér …)

Contentmarketing zonder doel is als een schip zonder koers. Als je geen doel hebt, vliegt je content alle kanten op. De verplichte stap 1 in je contentstrategie is dus: wat wil je bereiken met je content? In grote lijnen kun je kiezen voor de volgende doelen:

  • Leads genereren
  • Naamsbekendheid opbouwen
  • Merkimago verbeteren of veranderen
  • Verkopen of verkoop optimaliseren
  • De relatie met je doelgroep versterken

 

Deze doelen zijn nog behoorlijk generiek. Om écht relevante content te maken, moet je dus specifieker zijn. Ter inspiratie geven we je hieronder 39 voorbeelden. En er zijn er nog méér …

Het doel van je contentstrategie formuleer je actief en liefst meetbaar, bijvoorbeeld in aantallen of percentages. Wat heel erg helpt bij het formuleren van je doel is de volgende aanloopzin:

De content die we maken…

 

Leads genereren

1. Genereert x-aantal leads

2. Ontwikkelt de leads die we al hebben

3. Genereert traffic naar onze site

4. Zorgt ervoor dat precies de juiste doelgroep onze site bezoekt

5. Helpt om leads om te zetten in concrete opdrachten

6. Ondersteunt de klantreis van onze doelgroep

 

Naamsbekendheid opbouwen

7. Vergroot onze merkbekendheid met ..%

8. Zorgt dat thema X online meer zichtbaar wordt

9. Vergroot de kennis over thema X bij onze doelgroep

10. Bevestigt onze expertpositie (thought leadership)

11. Helpt ons een expertpositie op te bouwen

 

 (Merk)imago verbeteren of veranderen

12. Biedt entertainment

13. Maakt ons aantrekkelijk als werkgever

14. Draagt bij aan versterking van onze bedrijfscultuur

15. Draagt bij aan een positieve PR

16. Helpt ons de beoogde verandering door te voeren

17. Inspireert donateurs van onze stichting

18. Leidt tot gedragsverandering bij onze doelgroep

19. Informeert de doelgroep over onderwerp Y

20. Wakkert de discussie aan over thema A

 

Verkopen of verkoop optimaliseren

21. Zorgt voor ..% meer verkoop

22. Ondersteunt een goede aftersales

23. Ondersteunt onze klantenservice

24. Zorgt ervoor dat onze klanten duurdere diensten afnemen of producten aanschaffen (up sell)

25. Zorgt ervoor dat onze klanten méér producten aanschaffen of diensten afnemen (cross sell)

26. Leidt tot conversie

27. Vergroot het aantal donateurs van onze stichting

28. Zorgt ervoor dat donateurs van onze stichting méér gaan geven

 

De relatie met je doelgroep versterken

29. Vergroot de betrokkenheid van onze doelgroep

30. Vergroot de klantentrouw

31. Houdt de achterdeur dicht; klanten vertrekken niet

32. Maakt van klanten ambassadeurs voor ons merk

33. Vergroot onze fanbase op social media X (kiezen!)

34. Wordt frequent gedeeld

35. Helpt de doelgroep bij het gebruik van X

36. Leert doelgroep X iets over onderwerp Y

37. Zet de doelgroep aan tot actie

38. Maakt dat onze patiënten minder vaak bellen met vragen

39. Verlaagt het aantal telefoontjes naar onze servicedesk met ..%.

 

Wil je meer lezen over doelgerichte contentmarketing? Lees dan Le Mag., ons online magazine waarin je alles leest over hoe je met relevante content kunt scoren.

Denk als een magazinemaker

Hoe maak je relevante content mét samenhang? Door te denken als een magazinemaker. Zo zorg je voor een rode draad in jouw contentmarketing en vertel je een verhaal dat jouw publiek echt raakt. Hoe je dat doet? Door aan de slag te gaan met een plan. Kruip in het hoofd van de hoofdredacteur.

Je contentstrategie op een bierviltje

Een contentstrategie legt de basis voor het creëren en distribueren van waardevolle inhoud. Zonder strategie is de kans dat je content ráák is klein. Maar een strategie is veel werk toch? Nee hoor, dat kan gewoon op een bierviltje.