Het pensioen is in beweging. Pensioencommunicatie moet duidelijker, toegankelijker en vooral: aanzetten tot actie wanneer het nog kan. Deelnemers, slapers en bijna-gepensioneerden moeten weten dat het pensioen niet iets is wat ze overkomt, maar een secundaire arbeidsvoorwaarde waar ze zelf ook nog invloed op hebben.
Vanaf 1 juli 2016 is het Pensioen 1-2-3 wettelijk verplicht. Het Pensioen 1-2-3 geeft nieuwe en bestaande deelnemers gelaagde informatie over hun pensioenregeling: op hoofdlijnen, met toelichting op de hoofdlijnen of gedetailleerd. Voor een groot pensioenfonds verwerkten wij deze drietrapsraket in alle teksten, tijdens de complete contentmigratie naar hun nieuwe site en in de eindredactie op 250 klantbrieven.
Met je tone of voice laat je jouw doelgroep in woorden en tekst ervaren, wie of wat voor organisatie je bent. Een goede tone of voice is dus geen doel op zich, maar een middel om je identiteit (passend) te communiceren. Hoe bepaal je als organisatie dan jouw tone of voice?
Het vervelende van dingen die je vooral niet moet doen, is dat het – al is het nog zo waar – betuttelend overkomt én vervolgens ook nog eens niet blijft plakken in je bovenkamer. Benoem daarom altijd meteen dátgene waarvan je wilt dat je lezers het wél onthouden of doen.